
Com Helenio Herrera assegurava que s'havien de guanyar els partits de futbol, gairebé sense baixar de l'autocar. Aquesta seria la manera que es podria definir el resultat que ha obtingut el candidat de CiU, Artur Mas, en el debat electoral celebrat aquest vespre a 8TV amb els candidats del PSC, Pere Navarro, i del PP, Alícia Sánchez-Camacho. Mas podia haver patit algun cop, però en una hora i mitja de debat a Mas no li han tocat ni la cara.
El debat a tres bandes i dividit en dos blocs -el nacional i l'econòmic- permetia un dos contra un amb continus contraatacs, però ni el to, ni els arguments ha permès aprofitar el format per afeblir el "més que favorit" candidat de CiU. Sánchez-Camacho s'ha mostrat forçada i un punt maleducada i les càmeres han dibuixat un Navarro coix. De fet, en alguns moments ha esdevingut un debat a dos i mig.
Un pacte fiscal de darrera hora
Més enllà dels arguments habituals de la terna debatent -Mas, en favor del dret a decidir, Navarro també a favor però amb una fórmula tan estranya d'exercir-lo que tampoc l'ha explicada i l'oposició contundent de Camacho a qualsevol tipus de consulta- el debat ha donat força joc per la cruïlla històrica de la política catalana.
Mas ha insistit un cop més en la proposta estrella del programa electoral de CiU: exercir el dret a decidir. Una proposta sobre la qual el candidat sobiranista ha demanat que es posicionessin. De Navarro no n'ha tret l'aigua clara amb el federalisme sensat. De Camacho, l'oxímoron de la política espanyola: el manual d'instruccions per les reformes és la Constitució.
El candidat de CiU ha recordat la negativa a negociar el pacte fiscal en la trobada de setembre tot i que en una llarga reunió de sis hores que va mantenir amb el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ja va advertir-lo de la situació d'esgotament de la societat catalana. Un avís que segons ha assegurat Mas en el mateix debat també havia emès la mateixa Camacho a Rajoy. La cap de files populars, però no s'ha rendit i ha brandat una proposta de pacte fiscal amb límit de solidaritat territorial, que Mas ha menystingut perquè "ni el porta al programa electoral, ni en Rajoy, qui mana, me'n va parlar”.
Bloc econòmic
Pel que fa a les propostes per reactivar l'economia, Navarro ha proposat una cimera amb els agents socials per estudiar mesures conjuntes. Oferta acceptada per Mas tot i l'esceptisme que ha mostrat en aquest tipus de trobades. A les crítiques que tots dos han proferit a la gestió econòmica i fiscal del govern de CiU, el candidat sobiranista no s'ha estat per brocs.
A Navarro li ha preguntat "qui feia escoles i carreteres a crèdit" per afegir que fou l'expresident del govern espanyol, el socialista José Luis Rodríguez Zapatero, el que va gravar a foc la màxima: "Baixar impostos és d'esquerres". Dues respostes que han barrat el pas l'augment de la pressió fiscal i a les retallades. Amb Camacho tampoc ha estat benevolent. A Mas només li ha fet falta fer-li memòria: "Els dos pressupostos d'aquesta legislatura els hem aprovat amb vostès". La resta xerrameca. Mas podia haver sortit escaldat, i ha sortit indemne.