Que la constitució espanyola ha perdut vigència i que no serveix per encaixar bé Catalunya a l'Estat, pràcticament tothom ho té clar. Però les receptes per revisar l'escenari són tan diverses i difuses que el desllorigador sembla una quimera. Mentrestant, la carta magna no té qui l'estimi. El dia del seu aniversari, s'ha convertit en una arma electoral, i poca cosa més.
Mariano Rajoy acceptaria revisar la Constitució, però mai per satisfer al sobiranisme. El president espanyol i candidat a la reelecció del PP ha assegurat que és capaç de dialogar per modificar la carta magna però la línia vermella és no alimentar les demandes catalanes. Mentrestant, ha continuat insistint en el que serà una idea força de la campanya: la por a un "tripartit" a l'espanyola.
La manifestació en defensa de la carta magna a Barcelona, en hores baixes. L'espanyolisme cada dia és més residual i histriònic a Catalunya. Això és el que s'ha pogut veure a la capital catalana aquest diumenge. Pocs centenars de persones han respost a la crida feta per D'Espanya i Catalans, i tret d'alguns dirigents del Partit Popular, la resta de formacions unionistes li han donat l'esquena.
Les joventuts d'ERC rebreguen el text del 78. Amb la campanya en dansa, i amb l'escenari obert arran dels resultats del 27-S, els partits independentistes havien de marcar perfil. Els republicans ho han fet a Sant Adrià de Besòs amb performance inclosa de les JERC, per denunciar una carta magna que els encotilla. El diputat al Congrés Joan Tardà hi ha posat el missatge contundent, quan ha fet una crida "a les armes... electorals".
Democràcia i Llibertat ja mira cap a la constitució catalana. Davant del Parlament, i remetent-se a la història prèvia de les institucions pròpies, Francesc Homs ha qualificat de "cinisme" totes les propostes de reforma que plantegen els partits estatals. El cap de llista de la candidatura que integra CDC, Demòcrates i Reagrupament només vol ser en una ponència: la del nou marc constitucional català.
En Comú Podem vol un procés constituent, tant per Catalunya com per Espanya. El cap de llista de la candidatura en què s'integra Podem a Catalunya, Xavier Domènech, ha insistit que el seu projecte polític és l'únic que des de l'Estat defensa la celebració d'un referèndum al Principat. I el que seria un procés constituent català també el desitja pels altres territoris de l'actual Estat.
Ningú sap què fer amb la Constitució
Rajoy insisteix en la campanya de la por a un "tripartit" estatal, ERC rebrega la carta magna i la manifestació espanyolista, entre les cinc claus del dia
ARA A PORTADA
-
ERC insisteix a culpar Montero del bloqueig del finançament: «Tot és per unes eleccions que perdrà» Lluís Girona Boffi
-
Montero garanteix el model de finançament «com més aviat millor» però esquiva l'ordinalitat Bernat Surroca Albet
-
El govern espanyol fa marxa enrere i proposa ara congelar els tres trams més baixos de les quotes d'autònoms Pau Mascarell
-
-
Publicat el 06 de desembre de 2015 a les 19:00
Et pot interessar
-
Política El deute de Josep Oliu
-
Política Els nusos del finançament que obstaculitzen els pressupostos
-
Política Puigdemont defensa la centralitat de Junts per no sucumbir a «modes» d'altres partits
-
Política «Pujol morirà rehabilitat»
-
Política Interior, catorze mesos per enterrar els canvis més polèmics d'ERC
-
Política Illa, davant els socialistes europeus: «Seria una magnífica notícia que el català fos oficial a la UE»