Òmnium Cultural ha presentat aquest dimecres la seva estratègia judicial per frenar les infiltracions de policies en organitzacions independentistes. L'entitat ha anunciat que portarà el cas als tribunals i arribarà si és necessari fins als tribunals europeus després que aquestes darreres setmanes hagi transcendit la infiltració dels cossos policials espanyols a organitzacions juvenils independentistes, com Jovent Republicà o el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC). L'acte ha comptat amb la participació de representants d'una quinzena d'organitzacions, entre les quals les dues organitzacions afectades per la infiltració, però també d'altres com FNEC, JNC o Arran.
El primer pas que ha activat Òmnium és fer un requeriment per aturar la via de fet a el ministre de l'Interior, Fernando Grande Marlaska, que tindrà deu dies per respondre i justificar per què i sota quina empara s'ha justificat les infiltracions a l'independentisme. Després d'aquest termini, el cas es pot portar a l'Audiència Nacional per la via del contenciós-administratiu. El cas arriba, després, al Tribunal Suprem i al Tribunal Constitucional, i quan s'acaba la via interna és quan es pot portar el cas al Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH). L'entitat considera que en aquests casos d'infiltracions s'han vulnerat drets fonamentals, com el de la intimitat i el d'associació, tal com ha detallat la vicepresidenta d'Òmnium i advocada, Marta Garsaball.
El president d'Òmnium, Xavier Antich ha desenvolupat el nou front davant dels darrers "escàndols" d'agents de la Policia Nacional infiltrats en organitzacions juvenils. Òmnium activa aquesta ofensiva pel que suposa una vulneració del dret a la intimitat i el dret d'associació per part del Ministeri de l'Interior. Aquest front vol "aturar d'una vegada per totes" el joc brut de l'Estat i, així, que els responsables "donin la cara" i justifiquin les raons i els requeriments judicials per infiltrar-se "de manera il·legal" en organitzacions juvenils democràtiques. Antich ha assegurat que aquestes actuacions suposen vulneracions de drets fonamentals per perseguir la dissidència política i al marge de l'estat de dret. "Forma part de la causa general contra l'independentisme", ha assegurat.
En aquest sentit, ha remarcat que les infiltracions no tenen cap cobertura legal i que les organitzacions independentistes afectades "no tenen cap relació amb activitats delictives". "Obrirem totes les vies a les nostres mans perquè es depurin responsabilitats i demanarem explicacions al Ministeri de l'Interior", ha dit. Òmnium, ha detallat el seu president, "arribarà fins on calgui" i ha assenyalat el ministre de l'Interior, que ja acumula diverses condemnes a Europa per violació de drets humans. "Acompanyarem les organitzacions juvenils fins a condemnar l'Estat", ha reblat Antich. "Davant la més que previsible manca d'explicacions, portarem el cas als tribunals i arribarem si cal al Tribunal Europeu de Drets Humans", ha dit, i ha definit les infiltracions com una estratègia d'Estat.
[h3]Infiltrats a Jovent Republicà i el SEPC[/h3]
En els darreres setmanes ha transcendit la infiltració de policies espanyols en el moviment independentista. La Directa va revelar que agent de la Policia Nacional va formar part durant dos anys del SEPC, participant en assemblees i fins i tot fent accions de protesta amb membres del sindicat, fins que va ser descobert. També s'han acreditat infiltracions en organitzacions de defensa del dret a l'habitatge. En aquest cas, el fals activista va poder fer tota mena tràmits legals i administratius, de maner que gaudia d'alguna mena de cobertura per part de la Policia o el Ministeri de l'Interior per poder-ho fer. La infiltració va acabar el maig i ara ningú no sap on és el policia en qüestió.
En la mateixa línia, fa poques setmanes diversos mitjans van detallar l'intent per part de la Policia de captar un jove per fer de confident dins de Jovent Republicà. Agents del departament de Seguretat Nacional espanyol van contactar amb Enric Pérez perquè tornés a militar a les joventuts d'ERC i els passés informació de la organització i també del col·lectiu Batec. El noi va posar-se en contacte amb periodistes per explicar-los el fet i, arribat un cert punt, els dos agents de Seguretat Nacional que s'havien posat en contacte amb Pérez -que es van presentar com a Alfredo i Juan- van desaparèixer.
Òmnium activa una ofensiva judicial contra el Ministeri de l'Interior per les infiltracions a l'independentisme
Antich denuncia que s'han vulnerat el dret a la intimitat i el dret d'associació i avisa que portaran el cas als tribunals: "Arribarem fins al final per depurar responsabilitats"

- El president d'Òmnium, Xavier Antich, acompanyat d'organitzacions independentistes juvenils -
- Òmnium

- Xavier Antich, president d'Òmnium, en la presentació del ''Manual de ciberseguretat per a l'activista'' -
- Òmnium
ARA A PORTADA
-
-
Sánchez es compromet a complir tots els acords amb Junts després de les amenaces de trencament Oriol March
-
Illa rebaixa la tensió amb Hisenda pel finançament i defensa Montero: «És un gran actiu» Bernat Surroca Albet
-
Elisenda Alamany es postula per a l'alcaldia amb la recepta perquè «Barcelona no mori d'èxit» Lluís Girona Boffi
-
Publicat el 06 de juliol de 2022 a les 14:25
Et pot interessar
-
Política L'endemà de la política
-
Política Rahola, Artadi, Giró: una dècada per trobar el relleu de Xavier Trias a Barcelona
-
Política Junts i el govern espanyol pacten un canvi legal per garantir l'atenció al client en català
-
Política Illa s'envolta de patronals i sindicats per reclamar a Madrid més concrecions amb el finançament
-
Política La Moncloa s'entrega al «clamor popular» per Gaza davant la «mala fe» de Feijóo
-
Política El Govern lamenta que Junts «sucursalitzi» la política catalana: «La volen vincular a acords d'una altra institució»