Òmnium Cultural tampoc acompanyarà Laura Borràs aquest divendres fins a les portes del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), amb motiu del primer dia del judici pels contractes fraccionats a la Institució de les Lletres Catalanes (ILC). L'entitat, que fins a última hora no ha fet públic el seu posicionament, no enviarà cap delegació al Palau de Justícia, però sí que avança que "membres de la junta directiva" hi seran. De tota manera, el posicionament oficial de l'entitat és que la causa contra Borràs "no és un judici per exercir drets civils i polítics" i per això no hi haurà una representació de l'organització.
A les portes del TSJC tampoc hi seran el Govern, ERC i la CUP, que consideren que el cas de Borràs no té res a veure amb l'independentisme, sinó que és sobre una presumpta "mala praxis" administrativa. Sí que hi serà Junts, amb l'absència significativa de Xavier Trias, una delegació de l'ANC, encapçalada pel vicepresident, Jordi Pesarrodona, i representants del Consell per la República. L'AMI també ha anunciat que no serà a les portes del Palau de Justícia, perquè només dona suport en aquelles causes que són "clarament" sobre la independència.
Borràs i el seu entorn han convocat una concentració de suport a partir de dos quarts de deu davant del TSJC pel que consideren un cas de "persecució política". Aquest argument no l'han comprat la resta de partits independentistes, ni tampoc diverses entitats. Era previsible, tenint en compte el que va passar a l'estiu. Al juliol, poc després de l'obertura de judici oral contra Borràs, la mesa del Parlament va suspendre-la com a presidenta de la cambra en aplicació del reglament. Ja aleshores es va veure que ni ERC ni la CUP avalaven l'argument de la lawfare, i aquest divendres al TSJC es tronarà a fer evident.
El judici pel fraccionament de contractes a la Institució de les Lletres Catalanes arrencarà a partir de les deu del matí. Laura Borràs s'asseurà al banc dels acusats amb l'amenaça de 6 anys de presó i 21 d'inhabilitació pels delictes de falsedat documental i prevaricació. En les últimes hores ha transcendit un pacte entre els altres dos acusats, Isaías Herrero i Andreu Pujol, amb la Fiscalia per incriminar la presidenta de Junts a canvi de rebaixes de penes. Herrero, beneficiari dels contractes de Borràs, s'enfronta a la mateixa pena que la dirigent independentista.
La defensa de la líder de Junts, pilotada pels advocats Gonzalo Boye i Isabel Elbal, ha presentat aquest dijous un escrit al TSJC per intentar contrarestar aquest pacte. Han demanat al tribunal que deixi que els advocats de Borràs intervinguin sempre en últim torn, per tal de defensar-se de les previsibles acusacions que llançaran Herrero i Pujol, en comlpiment del pacte amb el ministeri fiscal. A partir de les deu del matí el tribunal dirà alguna cosa, amb motiu de les qüestions prèvies que presentaran els advocats per argumentar que s'han vulnerat drets fonamentals.
Òmnium no enviarà cap delegació a l'acte de suport a Borràs al TSJC
Membres de la junta directiva hi assistiran, però l'entitat situa el judici a la presidenta de Junts com una causa que "no és per l'exercici de drets civils i polítics"
ARA A PORTADA
-
Conferència de presidents a Barcelona | Sánchez anuncia 175 milions per a educació infantil gratuïta Sara Escalera | Bernat Surroca
-
Sánchez i Illa doblen l'aposta pel català per deixar en evidència el PP Sara Escalera / Bernat Surroca
-
-
La conferència de presidents, un camp de batalla que certifica la poca cultura federal de l'Estat Bernat Surroca Albet
-

- Bernat Surroca Albet
- Cap de Política de Nació
Publicat el 09 de febrer de 2023 a les 17:34
Actualitzat el 01 de març de 2023 a les 10:57
Et pot interessar
-
Política Illa tanca files amb Sánchez i demana un debat «rigorós» i sense «soroll» sobre el finançament
-
Política Ayuso marxa de la conferència de presidents perquè s'hi ha parlat en català i basc
-
Política Salutació ràpida entre Illa i Ayuso: el president parlarà en català i la líder madrilenya ha amenaçat de marxar de la reunió si no es parla en castellà
-
Política Illa garanteix que parlarà en català a la conferència de presidents malgrat les amenaces d'Ayuso
-
Política La Nit Irla premia la tasca per la pau i pel català davant la «banalitat del mal»
-
Política La Sindicatura de Comptes s'enfronta als exalts càrrecs que critiquen l'informe sobre la DGAIA : «Son fets objectius»