
El Govern està disposat a defensar "amb tots els instruments legals i per totes les vies" les competències de la Generalitat en règim local. Així ho ha advertit aquesta tarda la vicepresidenta, Joana Ortega, que ha avisat el ministre d'Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, que la reforma de l'administració municipal aprovada per l'executiu espanyol "és una norma amb rang inferior a l'Estatut, que atorga competències exclusives a la Generalitat en règim local". Per aquest motiu, Ortega considera que la llei "no és d'aplicació a Catalunya".
La vicepresidenta ha advertit que el Govern "arribarà a les últimes conseqüències, al recurs al TC si cal". En aquest sentit, fa tot just quinze dies el president de la Diputació de Barcelona, Salvador Esteve, va obrir la porta a recórrer al TC "l'atac frontal" de Rajoy al municipalisme.
Ortega ha volgut recordar que mesos enrere el Govern va aconseguir "el compromís" de l'executiu espanyol i del mateix Montoro per "respectar les competències catalanes i l'autonomia en règim local".
Però els precedents fan que Ortega no se'n refiï. "Confiança en l'Estat, en tenim poca. Tenim les paraules però ara volem els fets", ha dit. I és per això que ha volgut fer preventivament l'advertència al ministre i recordar-li que el que hauria de fer és "legislar des de la realitat però sobretot des del respecte a les competències locals i autonòmiques".
El municipalisme, unit
El president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, ha carregat contra la reforma impulsada per Montoro en considerar que "té uns objectius molt clars de recentralització, eliminació de competències i pèrdua de qualitat democràtica". A més, ha assegurat que "ataca de manera molt clara l'autonomia local, l'Estatut i la Constitució". Per últim, Amor ha considerat que el que pretén Montoro amb aquesta llei és "privatitzar serveis públics i convertir-los en negoci".
El seu homòleg a l'Associació Catalana de Municipis, Miquel Buch, creu que la reforma estatal "és fruit d'un any de grans disbarats, de voluntat de desprestigiar el món municipal, i d'haver pretès sembrar una desconfiança clara del món local, dels ajuntaments, dels regidors, i d'embrutar la tasca que fan els ajuntaments". Segons Buch, el que busca el govern espanyol amb això és "culpabilitzar els ajuntaments" de la despesa excessiva i dels problemes econòmics de l'Estat.
La llei catalana s'aprova dimarts
La vicepresidenta ha avançat que el proper dimarts el Govern aprovarà la reforma del món local amb la qual fa dos anys que treballa. "Comptem amb el consens del món municipal i esperem que el tràmit parlamentari faci que cap al febrer puguem ja tenir la llei en vigor", ha afirmat. "Aquesta és la llei que és d'aplicació a Catalunya i actuarem en conseqüència", ha insistit.