El Tribunal de Comptes ha imposat aquest dimarts una fiança de fins a 5,4 milions d'euros a una quarantena d'alts càrrecs del Govern per l'acció exterior de la Generalitat entre 2011 i 2017. L'òrgan fiscalitzador, que aquest matí ha citat els afectats per comunicar-los els imports, vol que l'expresident Artur Mas i l'exconseller Andreu Mas-Colell paguin 2,8 milions d'euros mentre que en reclama 1,9 a l'expresident Carles Puigdemont i a l'exvicepresident Oriol Junqueras.
Però què volen dir totes aquestes xifres? Mas ha de pagar individualment 2,8 milions d'euros? I Junqueras i Puigdemont, abonaran 1,9 milions cadascú? Doncs no. Les xifres individuals comunicades pel Tribunal de Comptes són la suma de diverses partides que s'han de repartir entre tots els afectats. La responsabilitat és solidària i, per tant, tots els ex-alts càrrecs vinculats a una partida tenen l'obligació de fer-se'n càrrec. Així, si algun d'ells al·legués motius per no abonar la fiança, quedaria coberta per la resta.
Per exemple, en la partida de viatges d'expresidents es reclama un total de 288.526 euros a deu persones. A Puigdemont, Junqueras i Romeva se'ls reclama 163.889 euros individualment, però el que acabin pagant finalment no té per què ser el que se'ls reclama, sinó que dependrà de la capacitat econòmica que tinguin fins a arribar al total.
El Tribunal, en definitiva, es cobreix les espatlles per si algun dels implicats es declara insolvent. És per això que la suma de totes les fiances individuals supera l'import total de 5,4 milions d'euros que ha dictat l'òrgan fiscalitzador. Aquestes són les partides que el Tribunal de Comptes ha atribuït a cada alt càrrec o excàrrec del Govern.
Qui ha de pagar què en la causa del Tribunal de Comptes contra l'independentisme?
Els afectats no hauran de respondre a les fiances de forma individual sinó que es basaran en la responsabilitat solidària; d'aquesta manera, el tribunal s'assegura el pagament íntegre dels 5,4 milions d'euros
ARA A PORTADA
Publicat el
29 de juny de 2021 a
les 18:50
Actualitzat el
30 de juny de 2021 a les
20:06
Et pot interessar
-
Política
El Parlament avala el nou model de finançament i rebutja el concert econòmic
-
Política
El govern espanyol i els sindicats pacten apujar el salari mínim fins als 1.221 euros
-
Política
El Parlament demana formar el personal de Renfe perquè entengui el català
-
Política
Diversos testimonis confirmen pagaments i cobraments de Jordi Pujol Ferrusola des d'Andorra
-
Política
«Una millora important, però no suficient»: els empresaris es posicionen sobre el finançament
-
Política
Mas reclama «posar al dia» Convergència i posa en qüestió Puigdemont: «Potser no és capaç d'aglutinar»
