
Solidaritat Catalana per la Independència ha denunciat avui, mitjançant un comunicat, que la ministra espanyola de Defensa, Carme Chacón, ha fet traslladar 11.000 expedients de processos sumaríssims des de la Subdelegació de Castelló fins a Madrid, en la seva gran majoria expedients militars de la postguerra generats a Castelló de la Plana. És per aquest motiu que la formació assegura: "La ministra Chacón, com a bona nacionalista espanyola que és, ha fet de Franco en l'afany centralista arxivístic espanyol."
SI, basant-se en dades de l'Associació d'Arxivers i Gestors de Documents Valencians, assegura que els expedients s'han traslladat a l'Arxiu General de Madrid del ministeri de Defensa, "tot i que la data dels documents en qüestió faria pensar que el destí final d'aquests documents serà l'Arxiu de la Guerra Civil de Salamanca".
L'associació arxivística ja ho va denunciar fa dies, i SI puntualitza que "cal denunciar que no s'ha notificat del trasllat a cap entitat acadèmica o gremial" i que, segons la llei de la memòria històrica 52/2007, no hauria calgut traslladar la documentació original, "ja que amb una còpia fidedigna n'hi hauria prou".
"També és lamentable que les autoritats valencianes no s'hagin pronunciat sobre el cas ja que es tracta de documentació generada a València que es trasllada fora, operació que xoca amb els principis arxivístics propagats per UNESCO", afirma el partit independentista. I conclou: "Resulta inconcebible que l'any 2011 un govern socialista procedeixi de la mateixa manera que va procedir la Delegación Estatal para la Recuperación de Documentos, organisme creat pel dictador Franco amb l'ajut de la Gestapo l'any 1937 a Valladolid. La ministra Chacón, com a bona nacionalista
espanyola que és, ha fet de Franco en l'afany centralista arxivístic espanyol."