16
de gener
de
2020, 09:35
Actualitzat:
9:36h
El suplicatori del jutge Pablo Llarena al Parlament Europeu per poder processar a Espanya Carles Puigdemont i Toni Comín ja està en marxa. L'Eurocambra ha iniciat oficialment els tràmits aquest dijous al matí. El primer pas ha estat comunicar-ho a la cambra i ara la pilota passa directament a la teulada del comitè d'Afers Jurídics. Arrenca així un procediment que es pot allargar mesos. T'expliquem què és i com funciona aquest mecanisme intern de la institució que presideix el socialista David Sassoli.
"Com a eurodiputat a tots els efectes, i això és molt important, Puigdemont no pot ser detingut, ni aquí ni allà, sense prèvia autorització del Parlament Europeu, i el suplicatori és un procediment llarg". Són paraules de Joaquín Giménez, exmagistrat del Tribunal Suprem, en una entrevista a NacióDigital.
Llarena necessita un "ok" des d'Estrasburg
Si el Tribunal Suprem vol processar Puigdemont i Comín necessitarà una autorització prèvia del Parlament Europeu. És l'anomenat suplicatori, un mecanisme que permet a l'Eurocambra aixecar la immunitat d'un diputat. Es tracta d'un procés dens, que pot durar mesos (fins a sis), i que segons fonts jurídiques de JxCat seria un "judici al judici del Suprem", perquè permetria aportar proves, aclariments i informacions rellevants sobre la situació de Puigdemont i Comín pr tal que els eurodiputats que han de decidir finalment puguin formar-se una opinió al respecte.
Es comunica al ple i passa a comissió
El termini per resoldre no està establert. S'ha de fer "amb la major brevetat possible", però depén de la complexitat del cas. La defensa de Puigdemont compta que durarà mesos. Aquesta comissió, després d'analitzar el cas "sense demora però tenint en compta la seva complexitat relativa", haurà d'emetre una recomanació que finalment serà votada pel ple. Mercè Barceló, catedràtica de Dret Constitucional a la UAB, apuntava fa uns dies que el ple concediria el suplicatori, tenint en compte la composició actual, amb una àmplia majoria de conservadors i socialistes.
El procés, al Parlament Europeu
Fins que no es faci aquesta proposta sobre si s'ha de concedir o denegar el suplicatori, la comissió pot demanar al Tribunal Suprem "tota la informació i aclariments que consideri necessaris per formar-se un criteri" sobre si cal o no aixecar la immunitat de Puigdemont i Comín. Els dos eurodiputats podrien intervenir a la comissió i també aportar els documents i elements de prova oportuns per defensar-se. En la resta de sessions, que serien a porta tancada, no hi podrien ser presents. En qualsevol cas, el procés català i el judici de l'1-O irromprien com mai a Brussel·les.
No s'entra en el fons
La proposta que la comissió hauria de fer al ple seria sobre si s'ha de concedir o no el suplicatori, en cap cas podria entrar a valorar la culpabilitat de Puigdemont i Comín o la procedència de perseguir-los per la via penal, encara que el debat i l'examen del cas els proporcionaria un "coneixement profund" de la qüestió. Un cop feta la proposta, es debatria i votaria al següent ple al Parlament Europeu. No es podrien presentar esmenes, però el ple hauria de discutir públicament sobre les raons a favor i en contra de la decisió sobre el suplicatori. Puigdemont i Comín no hi podrien intervenir en tant que afectats, però el procés català i el judici de l'1-O tindrien una visibilitat extraordinària.
Només en va tombar cinc de 55
Si finalment el ple acorda concedir el suplicatori i aixecar la immunitat, el president de la cambra ho hauria de comunicar als diputats afectats i a l'autoritat competent, que hauria d'informar el Parlament Europeu de tots els canvis, nous fets o resolucions que faci en relació al procediment. Acceptar el suplicatori no implica perdre l'acta d'eurodiputat, perquè suspendre la immunitat no pressuposa culpabilitat, únicament voldria dir que l'Eurocambra permet que dos dels seus diputats siguin jutjats al país que els reclama. Aleshores, el Suprem hauria d'activar de nou les euroordres per poder extradir els líders independentistes. El Parlament Europeu va examinar la passada legislatura 55 suplicatoris i només en va rebutjar cinc.
"Com a eurodiputat a tots els efectes, i això és molt important, Puigdemont no pot ser detingut, ni aquí ni allà, sense prèvia autorització del Parlament Europeu, i el suplicatori és un procediment llarg". Són paraules de Joaquín Giménez, exmagistrat del Tribunal Suprem, en una entrevista a NacióDigital.
Llarena necessita un "ok" des d'Estrasburg
Si el Tribunal Suprem vol processar Puigdemont i Comín necessitarà una autorització prèvia del Parlament Europeu. És l'anomenat suplicatori, un mecanisme que permet a l'Eurocambra aixecar la immunitat d'un diputat. Es tracta d'un procés dens, que pot durar mesos (fins a sis), i que segons fonts jurídiques de JxCat seria un "judici al judici del Suprem", perquè permetria aportar proves, aclariments i informacions rellevants sobre la situació de Puigdemont i Comín pr tal que els eurodiputats que han de decidir finalment puguin formar-se una opinió al respecte.
Es comunica al ple i passa a comissió
El termini per resoldre no està establert. S'ha de fer "amb la major brevetat possible", però depén de la complexitat del cas. La defensa de Puigdemont compta que durarà mesos. Aquesta comissió, després d'analitzar el cas "sense demora però tenint en compta la seva complexitat relativa", haurà d'emetre una recomanació que finalment serà votada pel ple. Mercè Barceló, catedràtica de Dret Constitucional a la UAB, apuntava fa uns dies que el ple concediria el suplicatori, tenint en compte la composició actual, amb una àmplia majoria de conservadors i socialistes.
El procés, al Parlament Europeu
Fins que no es faci aquesta proposta sobre si s'ha de concedir o denegar el suplicatori, la comissió pot demanar al Tribunal Suprem "tota la informació i aclariments que consideri necessaris per formar-se un criteri" sobre si cal o no aixecar la immunitat de Puigdemont i Comín. Els dos eurodiputats podrien intervenir a la comissió i també aportar els documents i elements de prova oportuns per defensar-se. En la resta de sessions, que serien a porta tancada, no hi podrien ser presents. En qualsevol cas, el procés català i el judici de l'1-O irromprien com mai a Brussel·les.
No s'entra en el fons
La proposta que la comissió hauria de fer al ple seria sobre si s'ha de concedir o no el suplicatori, en cap cas podria entrar a valorar la culpabilitat de Puigdemont i Comín o la procedència de perseguir-los per la via penal, encara que el debat i l'examen del cas els proporcionaria un "coneixement profund" de la qüestió. Un cop feta la proposta, es debatria i votaria al següent ple al Parlament Europeu. No es podrien presentar esmenes, però el ple hauria de discutir públicament sobre les raons a favor i en contra de la decisió sobre el suplicatori. Puigdemont i Comín no hi podrien intervenir en tant que afectats, però el procés català i el judici de l'1-O tindrien una visibilitat extraordinària.
Només en va tombar cinc de 55
Si finalment el ple acorda concedir el suplicatori i aixecar la immunitat, el president de la cambra ho hauria de comunicar als diputats afectats i a l'autoritat competent, que hauria d'informar el Parlament Europeu de tots els canvis, nous fets o resolucions que faci en relació al procediment. Acceptar el suplicatori no implica perdre l'acta d'eurodiputat, perquè suspendre la immunitat no pressuposa culpabilitat, únicament voldria dir que l'Eurocambra permet que dos dels seus diputats siguin jutjats al país que els reclama. Aleshores, el Suprem hauria d'activar de nou les euroordres per poder extradir els líders independentistes. El Parlament Europeu va examinar la passada legislatura 55 suplicatoris i només en va rebutjar cinc.