La supressió del Pla 2000E situa la venda de cotxes al nivell del 2008

El número de turismes matriculats al Ripollès cau el 2010 un 4,5% i encara està 25 punts per sota de les xifres del 2007, abans que esclatés la crisi

Arnau Urgell
19 de gener del 2011
Gràfica venda cotxes Ripollès
Gràfica venda cotxes Ripollès | Susana Perdomo

Gràfic: Susana Perdomo


La venda de turismes va retrocedir el 2010 a nivells de dos anys enrere. La supressió del denominat pla 2000E –que suposava un descompte de 2.000 euros aportats per l'Estat, la Generalitat i els concessionaris- i l'increment de l'IVA (ambdues qüestions al mes de juliol) expliquen que s'hagi evaporat l'increment de vendes del 2009.

En aquest sentit l'any passat al Ripollès es van matricular un total de 336 turismes (dada que no té en compte els tot terrenys). La xifra suposa un 4,5% més que el 2009 (352) i pràcticament clava la de 2008 (335). Ara bé, la situació continua ben lluny de la prèvia de la crisi, el 2007, quan es van vendre fins a 498 unitats -el que suposa estar 25 punts per sota-.

Pel 2011 -si més no en els primers mesos- s'espera que es mantingui el retrocés. En aquest sentit cal tenir en compte que el 2010 es van produir dues tendències diferenciades. A la primera meitat, l'anunci de la fi del pla 2000E i de l'increment de l'IVA va estimular el consum. En canvi, a la segona meitat -especialment els primers mesos de tardor- les vendes es van congelar. Per altra banda, el Gremi de Venedors de Vehicles a Motor ha copsat un increment del mercat de segona mà que estima que actualment suposa el doble de transaccions que els cotxes nous.

La marca líder en matriculacions va ser Seat (45) que succeïx a Citroën (que ha passat de 51 a 43). En tercer lloc se situa Nissan (42) que ha viscut el major increment ja que el 2009 n'havia venut 27. Completen el top 10 Opel i Wolswagen (36), Peugeot (22), Ford (17), Toyota i Mercedes (10) i BMW (6).

En la distribució de les matriculacions no es donen grans sorpreses -no passa com a altres comarques on pobles petits superen a les capitals per tenir uns impostos més baixos-. A Ripoll es van matricular 151 turismes (un 11% més que el 2009)- mentre que la que la segona i tercera posició corresponen a Sant Joan (52) i Campdevànol (34) –en aquest darrer cas amb una caiguda del 34%-.