Sistemes de comunicació i seguretat al túnel del Roc del Dui
El DPTOP va iniciar l'agost del 2006 les obres de construcció del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d'FGC, per tal de millorar el traçat de la línia en aquest tram i evitar el pas dels trens per una zona de muntanya particularment abrupta.
Durant el mes de gener es van enllestir els treballs de perforació del túnel, així com les obres d'infraestructura. D'altra banda, el mes passat es van adjudicar els treballs de col·locació d'1,9 quilòmetres de vies, de la catenària i les instal·lacions, per valor de 5,4 MEUR.
GISA ha adjudicat avui la instal·lació dels sistemes de comunicació, control i seguretat del túnel del Dui, per un import de 2,6 milions d'euros. Els treballs comencen per l'abril i s'allargaran uns vuit mesos.
Els treballs ara adjudicats serviran per gestionar els accessos i possibles incidències produïdes en el túnel i àrea d'influència. En aquest sentit, el túnel del Roc del Dui disposarà d'un sistema de senyalització que permetrà el creuament de combois, de fins a tres per sentit, dins del túnel. També es preveu que, en cas d'emergència, els trens s'aturin en els punts de connexió del túnel amb les galeries d'evacuació per evitar situacions de risc dins el túnel i minimitzar els desplaçaments en el seu interior.
Les obres també comprendran la instal·lació de tots els sistemes de megafonia, de control d'accés, de detecció i extinció d'incendis a les galeries d'evacuació i la instal·lació d'un sistema intel·ligent de vídeo a les boques d'accés al túnel.
Tram del cremallera de Vall de Núria
El túnel del Roc del Dui, amb una longitud d'1,3 quilòmetres, substituirà el tram actual de la línia del cremallera en què se situen tres túnels: del Navarro, del Fenech i el túnel petit de Fontalba i, així, permetrà millorar significativament el recorregut. La construcció del túnel comportarà una inversió global de 23 MEUR.
La major part del túnel, com la resta de la línia, és de via única, excepte un tram de 384 metres, que és de via doble per a permetre l'encreuament de trens. També es construiran cinc galeries i una passarel·la a cada costat del túnel per a l'evacuació de viatgers.l 2,49%; i a Barcelona el 0,22%.