Comunicat de la Plataforma No a la Mat

Publicat el 28 de març de 2006 a les 15:00
Aqui podeu llegir el comunicat sencer de la Plataforma No a la Molt Alta Tensió (MAT), en motiu de la visita del President de la Generalitat, Pasqual Maragall, a les comarques gironines.

President, volem comunicar-li que:

La construcció d'un projecte nacional passa, en primer lloc, per la defensa del territori i dels seus habitants. La dignitat personal, política i nacional ha d'estar per sobre d'agressions camuflades d'utilitat pública, que en realitat obeeixen a interessos purament comercials.

El arguments donats pels governs autonòmic i central per justificar els projectes de construcció de les línies de molt alta tensió de Sentmenat-Bescanó-Baixàs i Vic-Coll d'Ares-Baixàs no han estat degudament justificats amb dades clares i imparcials. En aquest sentit denunciem els intents de minimitzar l'impacte econòmic, social i mediambiental que suposaria la construcció d'aquestes monstruoses línies elèctriques de 400.000 volts i l'àmbit territorial que es veuria afectat.

Les línies d'interconnexió elèctrica de 400 Kv amb l'Estat francès responen a una necessitat dels poderosos interessos empresarials, que treuen ingents beneficis de l'actual model energètic. Un model de generació, transport i distribució energètica basat en els combustibles fòssils i les grans infraestructures de generació (centrals nuclears, tèrmiques, de cicle combinatÂ…), de tractament (indústria petroquímica) o de transport (línies MAT, gasoductes, vaixells petroliers o metanersÂ…). Es tracta d'un model energètic centralitzat, que comporta un important dany econòmic i mediambiental; afecta la salut de les persones, de la fauna i flora i posa en perill la qualitat de vida present i futura de la població.

Els projectes d'interconnexions elèctriques constitueixen la part més visible del continuisme polític quant a la perpetuació de l'actual model energètic; absolutament incapaç de limitar i reduir les emissions de CO2, principal causa de l'escalfament del planeta i la consegüent desregulació dels equilibris naturals mantinguts durant segles. L'energia nuclear esdevé una alternativa del lobby energètic per tal d'assegurar el model energètic actual i evitar les emissions de CO2. Des d'aquesta perspectiva hem d'entendre les actuals propostes dels cercles empresarials i econòmics del país de rellançar la generació d'energia, basant-se en la modernització de les centrals nuclears existents i en la creació de noves plantes. Les interconnexions elèctriques amb l'Estat francès esdevenen necessàries al lobby esmentat per traslladar l'excedent elèctric francès provinent dels 59 reactors nuclears que té en funcionament.

En aquest sentit, el Pla de l'Energia que ha aprovat recentment el govern de la Generalitat s'ha encarregat de reduir a la mínima expressió l'esperança que el nou govern autonòmic iniciés un canvi en la política energètica, com apuntaven els acords del Pacte del Tinell. Aquest Pla de l'Energia de Catalunya 2006-2015 proposa un augment d'emissions de CO2 a Catalunya d'entre el 93% i el 101% per a l'any 2010, respecte als valors de 1990. El flagrant incompliment del protocol de Kyoto i amagar l'anàlisi dels costos econòmics, mediambientals i socials d'aquest model energètic significa per a Catalunya comprometre la salut de la població, malmetre el medi ambient, destrossar el paisatge i el patrimoni històricocultural, que ens han llegat els nostres avantpassats.

Sr. President, com a ciutadanes i ciutadans conscients i responsables del que significa el continuisme governamental en matèria energètica, hem de manifestar-li que esperàvem una altra cosa del govern que presideix i que s'autoanomena "d'esquerres, nacionalista i ecologista de debò". Quelcom que anés més enllà de l'actual actitud de submissió als interessos de les empreses multinacionals que es dediquen al negoci de l'energia. Per aquest motiu continuem reiterant la nostra petició de dimissió del Conseller de Treball i Indústria, senyor Rañé, que ha defensat a tort i a dret la necessitat de la línia Sentmenat-Bescanó-Baixàs i no ha dubtat d'aprofitar una greu negligència de la companyia FECSA i de l'Agència Catalana de l'Aigua en el manteniment d'una línia de distribució elèctrica a l'Alt Empordà per confondre la població i justificar els projectes de les elèctriques com si només fos a elles a qui representa.

Demanem al govern autonòmic el valor i la voluntat política per iniciar un canvi urgent de model energètic que vagi en la direcció de la implantació progressiva i massiva de fonts d'energia netes i renovables properes als llocs de consum, fugint de la massificació i concentració de les fonts generadores (avui dia principalment grans parcs eòlics) i la paralització de qualsevol projecte d'interconnexió elèctrica (xarxa de línies MAT). L'actual Pla de l'Energia significa endarrerir, en més d'una dècada, el calendari de tancament progressiu de les centrals nuclears i perpetuar el model energètic centralitzat, irresponsable amb els interessos generals de la societat.

President, li recordem l'exemple del govern d'Aragó, que per sobre de pressions del lobby energètic ha defensat els interessos del territori i de la població aturant el projecte d'interconnexió elèctrica Graus-Cazaril.

Per tots els efectes adversos que per a Catalunya suposarà la construcció dels diferents projectes de línies de Molt Alta Tensió, li demanem que el seny del ruc català –símbol de la nostra lluita- s'instal·li també en les ments dels nostres responsables polítics, clarament influenciades pels interessos del grup de pressió energètic.

Un dia més tornem a cridar indignats i amb veu ferma:

No a la MAT!
Ni aquí ni enlloc!
Ruc català sí! Català burro no!


Girona, 27 de març de 2006