El ginecòleg de l'Hospital Universitari La Luz de Madrid, el doctor José María Fernández Moya, recorda que, per prevenir el càncer de coll uterí, és clau la vacunació contra el virus del papil·loma humà (VPH) i el cribratge i tractament de les lesions precanceroses. Tal com explica la doctora Sara Cristina González, del servei d'Oncologia Mèdica del mateix centre, en etapes primerenques de la malaltia, quan encara es pot curar, és habitual que no produeixi cap mena de símptomes i, en tot cas, es limiten a sagnats vaginals irregulars, freqüentment després de les relacions sexuals, així com dolor a la regió pelviana durant i després.
Així es comporta el càncer de coll uterí i, amb motiu del Dia Mundial de Prevenció d'aquesta malaltia, els experts destaquen les accions clau per prevenir-lo, més enllà de la indispensable vacunació, exàmens de detecció periòdics, la promoció d'estils de vida saludables i, finalment, de l'educació i l'accés equitatiu a serveis de salut.
Com el VPH es transmet exclusivament per via sexual, és fonamental l'ús de preservatiu, assevera la doctora González. A més, abans de produir cèl·lules malignes al coll uterí, el virus indueix una alteració cel·lular anomenada displàsia, quelcom detectable amb la citologia cervical, que és el mètode de detecció precoç més estès i que s'ha de repetir cada un o tres anys en dones de 25 a 65 anys. Ara, si bé, la Conselleria de Salut ha substituït aquest mètode per una autoprova.
[noticiadiari]2/270360[/noticiadiari]
"La citologia cervicovaginal i la prova de detecció del virus del papil·loma humà (VPH) són els mètodes de cribratge més estesos actualment al món i és una prova que totes les dones han d'incloure als seus calendaris de salut, ja que detecta el problema a una etapa en què hi ha solució", sosté la doctora. Alhora, els especialistes coincideixen a afirmar que uns mals hàbits com el tabaquisme, el sedentarisme i el sobrepès poden influir en el sistema immune i disminuir les possibilitats d'eliminar el virus de manera espontània.
[plantillavirals]
Accions clau que els ginecòlegs recomanen per prevenir el càncer de coll uterí
Salut substitueix les citologies per una autoprova per millorar la prevenció de la malaltia en dones d'entre 30 i 65 anys

- El coll de l'úter -
- Quironsalud
ARA A PORTADA
-
Pisos, IRPF i l'ombra del referèndum: les opcions d'Illa per calmar el Parlament i salvar Sánchez Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
L'1x1 de l'oposició d'Illa: entre l'exigència dels socis i la xenofòbia ultra O. March / B. Surroca / Ll. Girona
-
Sacsejada d'ERC i els Comuns a Illa perquè acceleri en finançament i habitatge: «Se li acaba el temps» Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Junts posa en mans d'Illa el futur de la legislatura a Madrid: «Així no es pot continuar» Oriol March
-
Publicat el 25 de març de 2024 a les 16:53
Et pot interessar
-
Societat Plataforma per la Llengua i sindicats educatius insten el Govern a recuperar les tres hores de català al batxillerat
-
Societat Els joves catalans creients són més practicants que la gent gran
-
Societat Més de 4.000 euros: el preu mitjà d'un servei funerari a Catalunya
-
Societat Còctel d'aturades a Catalunya el 15 d'octubre: totes les vagues i mobilitzacions que coincideixen
-
Societat El Meteocat activa l'avís de perill per pluges a 22 comarques amb la dana Alice a prop
-
Societat Retards a l'R1 i l'RG1 per l'avaria d'un tren entre Caldes d'Estrac i Mataró