Així serà la vaga de Renfe i Adif: dates, afectacions a Rodalies i serveis mínims

Els sindicats ferroviaris es mobilitzen contra el traspàs de Rodalies i els incompliments dels acords que tenien amb Renfe mercaderies

Un comboi de la línia R1 de Rodalies, en una imatge d'arxiu
Un comboi de la línia R1 de Rodalies, en una imatge d'arxiu | Hugo Fernández Alcaraz
Redacció
14 de març de 2025, 14:31
Actualitzat: 14:33h

Els sindicats de Renfe i Adif han convocat set dies de vaga entre març i abril. Protesten contra el traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya, així com els incompliments en els acords que asseguren que hi ha sobre Renfe Mercaderies

La vaga afecta tot el personal que presta serveis a l’empresa i, a l'espera de si els sindicats arriben a un acord amb l'administració per revocar la convocatòria, aquest dilluns 17 de març està prevista la primera jornada d'aturada. Aquestes són les dates i les afectacions.

Quan es faran les aturades?

Les mobilitzacions, que afectaran tots els professionals de les dues empreses, tindran lloc els dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i 3 d'abril. Es tracta d'aturades parcials que afectaran diversos trams del servei a Catalunya.

En concret, es preveu que el 17 i el 26 de març i l'1 d'abril, les aturades seran durant tot el dia, mentre que els dies 19, 24, i 28 de març, així com el 3 d'abril, les aturades seran parcials al llarg de tres torns:

  • 19 de març: de les 06 h a les 09 h, de les 14 h a les 17 h i de les 21 h a les 23 h. 
  • 24 de març i 3 d'abril: de les 06.30 h a les 09.30 h, de les 14.30 h a les 17.30 h i de les 20.30 h a les 22.30 h. 
  • 28 de març: de les 06 h a les 09 h, de les 13.30 h a les 16.30 h i de les 20.30 a les 23.30 h. 

Durant els set dies de vaga, els serveis mínims que s'han acordat amb el Govern són del 66%des de les 6:00 fins a les 9:30 hores i de les 17:00 fins a les 20:30 hores (hores punta). En la resta de jornada, es reduirà al 33% (hores vall). En el cas dels serveis de mitjana distància, el servei serà del 65%, en l'Alta velocitat del 72% i del 24% dels trens en l'apartat de les mercaderies.

Què demanen els sindicats de Renfe i Adif?

Els sindicats denuncien que s'han trencat els compromisos assolits en la reunió del 23 de novembre del 2023. Aquest pacte assegurava que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies, que es preservaria la integritat de la plantilla de les dues empreses i que s'establirien grups de treball i negociació per adoptar "solucions consensuades" als reptes del sector.

Ara, sostenen, s'ha comunicat la creació d'una empresa mixta aliena al grup Renfe sense comptar amb la possibilitat de participació del comitè d'empresa i s'ha impulsat l'exclusió de la línia R1 de la Xarxa d'Interès General.

Per evitar l'aturada, el govern espanyol negocia amb els sindicats de treballadors la possibilitat que el nou operador de Rodalies que haurà de gestionar el servei quan culmini el traspàs “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”, segons un esborrany de les jornades de treball amb el Ministeri de Transports. El document també planteja que Adif mantindrà “l’administració integral” de l’R1, entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop es produeixi el traspàs de la titularitat de la línia.