Alerten de l'«estafa del canvi de rúter»: així pots evitar-la

L'Organització de Consumidors i Usuaris recomana comprovar la veracitat de les ofertes d'internet i telefonia que arriben a través de trucades comercials

Imatge d'arxiu d'un rúter
Imatge d'arxiu d'un rúter
Redacció
08 de novembre de 2024, 12:50
Actualitzat: 15 de novembre, 17:51h

La contractació dels serveis d'internet o de telefonia pot convertir-se en un autèntic maldecap. El ventall de companyies i d'ofertes és molt gran i molts cops es pot caure en la confusió dins del vocabulari replet de tecnicisme i condicions de compromís. Però no només això, sinó que també és un cau important de proliferacions d'estafes.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha alertat ara, arran d'un avís de Movistar, sobre l'"estafa del canvi de rúter". En què consisteix? Doncs arriba una trucada assegurant que cal canviar de rúter perquè està obsolet i s'ha de passar a la nova tecnologia 5G. Davant la negativa de l'usuari a pagar, se li explica que compta amb una suposada promoció especial que fa el canvi de manera gratuïta i amb una tarida més econòmica.

Ara bé, resulta que realment la promoció és d'una altra companyia que la que l'usuari té contractada. El problema és que el comercial ho ven com si fos la marca blanca de la companyia que es té contractada, però es tracta d'un engany i simplement el que t'estan fent és canviar-te de companyia sense que ho sàpigues.

El procés d'engany es completa amb una segona trucada per tancar l'hora del canvi de rúter. Ara bé, qui et trucarà ja serà una persona de la nova companyia que tramitarà l'alta i la instal·lació de la fibra. Dues soles trucades seran necessàries perquè et canviïn de companyia d'internet i telefonia sense que te n'adonis.

Com actuar davant l'engany?

El més sorprenent de tot és que darrere de l'engany no hi ha ciberdelinqüents, sinó que normalment són comercials de l'empresa subcontractada per part d'una companyia telefònica. Per això, la recomanació de l'OCU és desconfiar d'aquestes trucades i comprovar sempre pels canals oficials de la companyia si l'oferta és verídica.

En tot cas, si ja s'ha estat víctima d'aquesta estafa es pot denunciar i comunicar-ho a la policia. També és útil presentar una reclamació a la nova companyia i posar-se en contacte amb l'antiga operadora per intentar tornar-hi. I és que si ja t'han donat d'alta a la nova companyia sense saber-ho tens el dret de desistir durant els següents 14 dies naturals sense donar més explicacions.

Arxivat a