Aquest és el procés per extreure una víctima atrapada en un vehicle

El cos de Bombers explica com funciona el procés d'excarceració, el conjunt de tècniques que s'utilitzen per generar espai i alliberar una persona que hagi quedat encallada en un cotxe

Publicat el 09 d’abril de 2022 a les 14:00
L'excarceració, en el vocabulari dels Bombers, és el conjunt de tècniques que utilitzen per generar espai per tal d'alliberar les víctimes atrapades en un espai. Bàsicament, a l'interior dels vehicles a causa d'un accident de trànsit. Unes feines que precisen, a més de la destresa i la preparació, de les eines adequades.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vNLG6rXoq5Q[/youtube]
El caporal del Parc de Bombers de Sabadell, Marc Prat, resumeix com és una actuació tipus en un sinistre, amb el cotxe bolcat i en el sentit de la marxa. El primer pas, explica, és garantir, identificar i controlar tots els riscos com, per exemple, vessaments, amenaces elèctrics o bé vidres a terra, i també possibles caigudes d'elements a la via. "I això ho va cantant al tècnic o els dos que hi ha", remarca. En total hi participen sis o set efectius.

Simultàniament, es fa la intervenció i, en paral·lel, el sanitari explica a la víctima qui l'atén, la tranquil·litza i li diu les maniobres que es faran. Quan s'han "neutralitzat" tots els riscos, es prepara l'escenari de rescat. Sempre i quan, en coordinació entre el comandament i el sanitari, el diagnòstic de la persona ferida no sigui crític o estigui inconscient. Així, els dos membres de Bombers consensuen què fer.

"S'estableix un pla B, que serà el primer en aplicar, amb una durada d'entre 8 i 10 minuts, i que no pot superar aquest temps. I un pla A, que serà el següent, amb un termini d'entre 17 i 18 minuts", explicita Prat. Tot plegat, el sanitari segueix en contacte amb la víctima i informant de la seva evolució "per si cal o no accelerar la seva sortida", subratlla i entren a escena eines com una serra de sabre per retallar la xapa del turisme.
 
[slideflaix]1588[/slideflaix]
La veu del comandament és la que coordina tota l'operativa, però en aquesta fase l'última paraula la té el professional de la salut, per fer l'extracció. "Es protegeixen cantons" del cotxe i "col·loquem el material adequat". És aleshores quan es treuen els guants per uns d'intervenció de nitril per rescatar la persona i encarar la sortida per aquí o per allà. Mentrestant, i malgrat el reduït espai, i les nombroses mans i topades, continua la coordinació entre tots i s'aconsegueix alliberar la persona ferida.

[h3]Més de 200 intervencions els últims dos anys[/h3]  
Aquest procés, en línies generals, l'han replicat 219 vegades els Bombers a Sabadell els anys 2020, 2021 i fins al març d'enguany, segons dades facilitades pel mateix cos. El 2020, marcat per la Covid, van fer 98 sortides en accidents amb persones ferides i/o atrapades i 96 l'any passat. En el primer trimestre d'enguany n'han fet 25.

Aquestes més de 200 actuacions suposen pràcticament el 15% del total que s'han donat a la comarca, sent Terrassa (263), Sant Cugat (194) i Cerdanyola (159) els altres municipis amb unes xifres de sinistralitat elevades en excarceracions.