Aquests són els cotxes que no podran circular per les ZBE a partir del gener

Les ciutats de més de 50.000 habitants han d'implementar les Zones de Baixes Emissions abans del juny de 2024

  • Zona de Baixes Emissions -
Publicat el 14 d’octubre de 2023 a les 18:19
Des de la tramitació de la Llei del Canvi Climàtic, l'any 2021, s'han anat introduint canvis en matèria de la mobilitat urbana: restriccions per a determinades etiquetes mediambientals de la Direcció General de Tràfic, canvis en algunes de les quatre existents per adaptar-les a la normativa (0, ECO, B i C) inici dels treballs per a la implementació de les Zones de Baixes Emissions en algunes poblacions...

[noticiadiari]2/261972[/noticiadiari]
Les que ja la tenen implementada, l'1 de gener de 2024 viuran un canvi important: els cotxes sense etiqueta mediambiental B de la DGT no podran circular per la ciutat. A Madrid, a partir de la mateixa data s'aplicarà la normativa Madrid 360º, molt més restrictiva i que prohibirà la circulació d'aquests cotxes per totes les vies públiques de la ciutat, fins i tot les de fora de la ZBE.

Barcelona, però, ha suavitzat els canvis en la seva ZBE amb l'objectiu d'incorporar mesures més "socials" per adaptar l'ordenança al nou marc. Així, no canvia la delimitació geogràfica de la ZBE, no altera els horaris d'aplicació ni tampoc els vehicles afectats -només els que no tenen etiquetes ambientals-. 

Per evitar que la transició ecològica fos tan brusca, es va establir que les restriccions es fessin de manera progressiva fins a una data determinada, que ja és molt a prop: les Zones de Baixes Emissions hauran d'estar instaurades a les ciutats de més de 50.000 habitants a mitjans del mes de juny de 2024. Aquesta mesura, doncs, només afectaria unes 150 ciutats repartides pel territori espanyol, però fins ara no s'ha plantejat que es restringeixi la circulació per vies fora de les ciutats. Europa, però, sí que ho ha contemplat.

Així, la Llei de Seguretat Vial permet al Ministeri de l'Interior prohibir el pas de determinats vehicles en certes carreteres, per exemple quan hi hagi episodis d'alt nivell d'emissions. Tot i això, els punts que generen més gasos contaminants són els grans nuclis urbans, per tant, sembla difícil que les vies interurbanes es vegin afectades per aquestes restriccions abans del 2050, quan la Unió Europea ha fixat la prohibició de circular a tots els vehicles de gasolina i dièsel.

[plantillavirals]