Aquesta oficina, que ha pres forma a partir d'un procés participatiu que ha comptat amb la col·laboració directa d'un consell ciutadà, inclou el desplegament d'una "bústia ètica", un canal de comunicació –via correu electrònic o entrant peticions al registre de l'Ajuntament a través de les Oficines d'Atenció al Ciutadà (OAC)-, que permetrà a veïns i a funcionaris denunciar qualsevol indici de pràctica corrupte al si de l'administració municipal.
Combatre una "xacra incrustada en les administracions"
El tinent d’alcalde de Drets de ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens, ha recordat que la corrupció "és una xacra incrustada a les administracions", raó per la qual "cal enfortir el prestigi i la integritat de l'Ajuntament". En aquest sentit, Asens ha defensat la creació d'aquest bústia ètica, perquè permetrà "ser exigent i no fiar-nos ni de nosaltres mateixos", ja que per combatre la corrupció "no es tracta de confiar en la la virtut dels càrrecs públics sinó crear els mecanismes necessaris per donar aquesta imatge de confiança". De fet, Asens ha il·lustrat el funcionament d'aquesta bústia d'una forma prou clara: "La meva secretària em podrà denunciar si veu que tinc un comportament anòmal".

Jaume Asens, a la presentació de l'Oficina per la Transparència i les Bones Pràctiques Foto: Ajuntament de Barcelona
La bústia ètica té com a objectius la promoció de la conscienciació social, el foment i millora del bon govern, l'afavoriment del compliment de les normes i dels principis ètics, i la contribució a l'eliminació de conductes contràries al bon govern. Per això es permetran les denúncies anònimes tant pel que fa als ciutadans com als funcionaris. De fet, pel que fa als empleats municipals, l'organisme pot tenir un cert paper d'oficina d'afers interns, per bé que Llinares considera que definir-lo així "seria limitar el seu concepte".
A la bústia ètica s'hi podrà accedir abans d'acabar l'any a través del web de l'Ajuntament i també del portal de la Transparència. Així mateix també es podrà entrar la petició a través de les OAC que hi ha a cada districte.
Procés ciutadà
L'Oficina per la Transparència i les Bones Pràctiques comptarà amb tres àrees, la direcció de Control de Gestió, la direcció d'Anàlisi –d'on depèn la bústia ètica- i el Departament de Transparència. Per a la seva constitució, l'Ajuntament ha comptat amb la col·laboració de diverses entitats cíviques, en un procés participatiu probablement inèdit a tot Catalunya. "No tenim constància que s'hagi fet en cap altre ajuntament", ha apuntat Llinares.
De fet, l'organisme comptarà amb un consell assessor, on ha més de tècnics municipals i haurà representants de la societat civil, entre els quals els portaveus de Xnet Simona Levi i Sergio Salgado; l'exdiputat David Fernàndez, que va presidir la comissió del Parlament sobre frau i evasió fiscal i pràctiques de corrupció política; Enric Pons, membre de la plataforma d'Auditoria Ciutadana del Deute; i Miguel Ángel Mayo, portaveu de Gestha, sindicat majoritari dels tècnics d'Hisenda.
L'activista i defensora dels drets dels ciutadans a Internet Simona Levi ha valorat molt positivament la implicació de la societat civil en el projecte i ha recordat que l'objectiu final no ha de ser "crear una situació de ciutadania delatora", sinó ajudar a "trencar el sostre de vidre que hi ha entre la ciutadania i l'administració".

Simona Levi i David Fernàndez, a la presentació de Oficina per la Transparència i les Bones Pràctiques Foto: Ajuntament de Barcelona