
L'Ajuntament de Barcelona ha inaugurat aquest diumenge el monument en memòria dels gais i lesbianes i de les persones transexuals perseguides i que han estat víctimes de repressió. Després de la polèmica sobre la seva possible ubicació a la Sagrada Família, el monument s'ha situat al costat de l'entrada per l'Avinguda del Marquès de l'Argentera al Parc de la Ciutadella. L'alcalde, Jordi Hereu, ha afirmat en la inauguració que Barcelona diu amb aquest monument que mai oblidarà a les víctimes de la discriminació. Així mateix, ha manifestat que encara queda un trajecte per avançar i fer que la igualtat sigui quotidiana i creure que tots som iguals.
Aquest monument és una vella reivindicació del moviment de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) i té la forma triangular amb unes mides de 4 metres per 3 i per 3. A la pedra s'hi pot llegir: "En memòria dels gais, les lesbianes, i les persones transsexuals que han patit persecució i repressió al llarg de la història". La forma triangular ha persistit com a símbol d'aquest col·lectiu des que el van fer servir en els camps de concentració nazis durant la Segona Guerra Mundial.
Un dels moments de tensió ha estat quan abans de la intervenció d'Hereu un grup de veïns del barri de la Trinitat ha aparegut en el mateix lloc on se celebrava la festa. L'alcalde els ha demanat silenci per no mesclar l'acte que s'estava celebrant en aquell moment amb la seva reivindicació. Després, Hereu ha mostrat el respecte per als veïns que s'han manifestat "per a un barri millor".
El candidat de CiU a l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Trias, ha remarcat que "posar aquest monument aquí és un acte de justícia i és bo que hi hagi la màxima unanimitat" i consens al respecte.
El candidat d'ICV-EUiA a l'Ajuntament de Barcelona, Ricard Gomà, ha recalcat que el collectiu de gais i lesbianes de Barcelona ha fet una esforç i una lluita tenaç i molt callada per posar fi a la discriminació i a una desigualtat. Ha assenyalat que es devia en aquest col·lectiu un reconeixement públic.