L'Ajuntament de Barcelona ha aprovat una declaració institucional per reclamar a l'Estat que permeti al consistori utilitzar tot el superàvit municipal. La proposta s'ha debatut en una sessió extraordinària del ple, la convocatòria de la qual ha estat forçada per ERC, JxCat, Ciutadans el PP i Barcelona pel Canvi. Barcelona en Comú i el PSC s'han sumat a la petició, que s'ha aprovat per unanimitat.
Per ara, el govern espanyol permet als ajuntaments utilitzar només una part del superàvit. La Moncloa preveu que els consistoris gastin 5.000 milions del superàvit en forma de préstec a l'Estat, que retornaria el 35% del total el 2020 i el 2021 i la resta en un termini de 10 anys.
Des de Barcelona, però, l'Ajuntament reclama poder utilitzar lliurement el superàvit i els romanents. De fet el govern municipal ja s'havia compromès a recórrer al superàvit per impulsar el paquet d'inversions contra la crisi del coronavirus.
Aquest divendres, al ple, el regidor d'ERC Jordi Castellana ha alertat que la capital tindrà un problema "molt greu" si l'Estat no dona llum verda a la seva demanda, mentre que des de JxCat Elsa Artadi ha qüestionat al govern municipal com es quadrarà el pla d'inversions contra la crisi si no es disposa d'aquests diners.
La sessió ha estat marcada per l'encreuament d'acusacions entre JxCat i els grups del govern municipal. D'una banda, Artadi, ha recordat a Barcelona en Comú i al PSC la participació dels seus espais polítics al govern espanyol, mentre que socialistes i comuns han retret a Artadi que obviés el suport de Convergència i Unió a l'aprovació de les lleis de racionalització i sostenibilitat de l'administració local i d'estabilitat pressupostària, que impossibiliten la utilització dels superàvits i la generació de deute. Jaume Collboni, a més, també ha reclamat que la Generalitat saldi el deute que té amb l'Ajuntament.
Des de Ciutadans, María Luz Guilarte ha acusat al govern municipal prioritzar els seus interessos "partidistes", mentre que Josep Bou (PP) ha qualificat d'"inacceptable" la intenció del govern espanyol de finançar-se a través dels ajuntaments. Des de Barcelona pel Canvi, Eva Parera, ha reclamat al govern municipal que intensifiqui les negociacions amb l'Estat. "Barcelona és el motor econòmic de Catalunya i Espanya, no ens podem quedar enrere", ha dit.
Barcelona reclama a l'Estat fer servir tot el superàvit de l'Ajuntament
Barcelona en Comú i el PSC se sumen a la petició dels grups de l'oposició
ARA A PORTADA
-
Junqueras abandera una nova «entesa nacional» per ser president de la Generalitat Lluís Girona Boffi
-
-
Puigdemont crida a «mobilitzar» tothom per la llibertat sense mirar orígens ni religions Bernat Surroca Albet
-
«S'han passat totes les línies vermelles»: Junts carrega contra Illa per la «deriva» de TV3 Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Publicat el 24 de juliol de 2020 a les 10:26
Actualitzat el 24 de juliol de 2020 a les 11:43
Et pot interessar
-
Societat El temps d'aquest dimecres 1 d'octubre: ruixats febles, però torna el sol
-
Societat Els migrants a Barcelona: cobren molt menys que els autòctons i han de viure més de lloguer
-
Societat L'UME es mobilitza després de la petició del govern balear per les pluges torrencials
-
Societat Captar el talent que fuig de Trump i una facultat per a Gaza: 575 anys d'una UB «refugi»
-
Societat Més de 500 entitats convoquen una manifestació per denunciar el «genocidi» a Gaza dissabte a Barcelona
-
Societat Els municipis afectats pel desdoblament de l'R3: «Ens sentim abandonats i de segona»