La Direcció General d'Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia -depenent de la Generalitat de Catalunya- treballa perquè el pernil serrà produït al país sigui una Indicació Geogràfica Protegida (IGP) a Europa. Aquesta és l'alternativa amb la qual ha donat el Govern per a desmarcar-se de la IGP que vol impulsar l'executiu espanyol per a tot l'Estat, incloses les illes.
El gener, el ministeri d'Agricultura va aprovar tirar endavant aquesta distinció, però des d'aleshores, ha rebut fortes crítiques del sector carni, quelcom que podria fer que el govern liderat per Pedro Sánchez fes marxa enrere. Actualment, a l'Estat hi ha dues IGP de pernil serrà -de porc blanc-, una és a Serón (Almeria) i l'altra a Trevélez (Granada).
En canvi, a casa nostra, la iniciativa de la Generalitat compta, a priori, amb el suport del sector, representat per la Federació Empresarial de Carns i Indústries Càrnies (FECIC). Contràriament a l'espanyola, la IGP catalana es delimitaria a una vintena de comarques "per raons històriques", són les següents: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Anoia, BerguedaÌ€, Bages, Cerdanya, Garrigues, Garrotxa, GironeÌ€s, Noguera, Osona, Pallars SobiraÌ€, Pallars JussaÌ€, Pla de l’Estany, Pla d’Urgell, RipolleÌ€s, Segarra, SegriaÌ€, Selva, SolsoneÌ€s, Urgell, Vall d’Aran, ValleÌ€s Oriental i ValleÌ€s Occidental. Tot el proceÌs de fabricacioÌ, des de l’entrega de la mateÌ€ria primera a l’empresa fins a la curacioÌ total del pernil i el seu llescat s'haurà de fer en aquest aÌ€mbit geograÌ€fic perquè sigui considerat de la IGP.
El Govern també ha establert un mètode específic de preparació i curació del pernil perquè s'inclogui dins de la distinció. "La IGP Pernil CerretaÌ€ vincula el producte amb la zona geograÌ€fica, basant-se en la reputacioÌ histoÌ€rica, en la climatologia de la zona, en el saber fer transmeÌ€s durant generacions de pares a fills a les matances del porc tradicionals i en l’ofici de cansalader d’aquesta zona i, en les formes especiÌfiques de consum".
Per a la Generalitat, el pernil salat és un element important de la gastronomia catalana, un fet que "queda paleÌ€s en la fusta d’embotits, en la qual sol tenir preseÌ€ncia el pernil, i en el pa amb tomaÌ€quet i pernil, que eÌs una de les propostes gastronoÌ€miques meÌs conegudes de Catalunya". Aquí podreu llegir el futur plec de condicions que l'executiu català ha fet públic perquè el pernil serrat es consideri d'IGP catalana.
No obstant això, de moment, tant la IGP catalana com l'estatal són només projectes i, en cas que prosperin, qui tindrà l'última paraula serà la Comissió Europea.
[plantillavirals]
Catalunya crearà una Indicació Geogràfica Protegida pròpia de pernil serrà
Societat
La Generalitat dona llum verda a l'aprovació d'aquesta IGP, que distingirà el producte produït en territori català del de la resta de l'Estat
- Pernil serrà -
- EP
ARA A PORTADA
-
Política El col·lapse del procés no enfonsa el suport a la independència, que encara té marge de creixement Roger Tugas Vilardell
-
Política Illa reivindica la convivència a les portes de la Diada: «Ningú és més català que ningú» Bernat Surroca Albet
-
Política El Fossar de les Moreres certifica la nova normalitat de l'independentisme Lluís Girona Boffi | David Cobo
-
Política Militants d'extrema dreta agredeixen el fotoperiodista Jordi Borràs al Fossar Natàlia Pinyol
-
Publicat el
24 de juliol de 2022 a
les 18:23
Et pot interessar
-
Societat
Aventuras i desventuras del informe PISA
-
Societat
Aventures i desventures de l'informe PISA
-
Societat
Catalunya estudia el model neerlandès de peatge: en què consisteix?
-
Societat
El govern espanyol destina 17 milions a comprar 70 km de cable després dels robatoris a l'R3
-
Societat
Estabilitzat l'incendi que ha cremat una zona de matolls a Montjuïc
-
Societat
El metro de Barcelona es reforçarà amb 12 trens addicionals la tarda de la Diada
