Cinc aplicacions pràctiques per a una ciutat «smart»

Del 15 al 17 de novembre, l'Smart City Expo presenta a Barcelona propostes tecnològiques de models urbans de tot el món enfocats a la ciutadania | "Governs, empreses i ciutadans hem de crear ciutats més sostenibles", ha dit la comissionada de Tecnologia de l'Ajuntament de Barcelona, Francesca Bria | En aquesta sisena edició, les empreses catalanes mostren prototips i serveis per estalviar recursos a les ciutats

Empreses catalanes presenten prototips per a ciutats intel·ligents a l'Smart City Expo
Empreses catalanes presenten prototips per a ciutats intel·ligents a l'Smart City Expo | SMECW
16 de novembre del 2016
Actualitzat el 17 de novembre a les 10:11h
Barcelona celebra un any més l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), una fira que sense arribar a les dimensions del Mobile World Congress, s’està consolidant com a cita anual de la capital catalana. Del 15 al 17 de novembre, la Fira 2 de Montjuïc és l'escenari de la sisena edició, la més gran en quantitat d’expositors (590), ponents (400) i ciutats representades (600).  

L’Smart City Expo d'enguany, a diferència d'altres anys, s'ha dedicat “a l’apoderament de la ciutadania”. El missatge que arriba de l'Ajuntament de Barcelona és que “la tecnologia no ho és tot i que les empreses tecnològiques han de treballar conjuntament amb les persones i els governs per fer les ciutats del futur més sostenibles i per millorar la qualitat de vida". Francesca Bria, comissionada de Tecnologia del consistori de la ciutat, ha dit a NacióDigital que “volen deixar enrere la idea de "ciutat intel·ligent" en què el més important són només els gadgets. Hem d'ocupar-nos de problemes de mobilitat, salut, atur o educació, que són els que amoïnen realment a la gent. Hem de ser capaços d’oferir millors serveis públics. Les companyies tecnològiques s’hauran d’adaptar a aquestes necessitats”.

Un fanal contenidor 

La SCEWC presenta multitud d'aplicacions pensades per a les ciutats de tot el món que, ben aviat, estaran presents a les nostres vides. Una passejada pel pavelló dedicat a les empreses catalanes serveix per tenir una idea de com es transformaran els entorns urbans que cada dia trepitgem.
 

Fanal SolarHub Foto: Siarq

Siarq és una empresa dedicada al disseny i l'enginyeria. Aquesta companyia catalana ha desenvolupat el SolarHub, un dispositiu en forma de fanal que conté tota la tecnologia que s'ha de desplegar en una ciutat. "Ara a les ciutats trobem de qualsevol manera cables, sensors o antenes de manera desendreçada. Hem dissenyat com una "capsa de bombons" on tingui cabuda tota aquesta tecnologia", explica Mercè Rua, directora comercial. "Però el SolarHub va acompanyat d'un programa d'innovació obert als ciutadans, ajuntaments, centres de recerca i l'administració local per entendre i explorar les millors solucions d'una ciutat intel·ligent".  

Vehicles per a un transport més sostenible i ecològic

Ecooltra presenta un servei de moto-sharing (o compartida) i a Barcelona ja tenen 250 Scooters en funcionament. Oriol Franch, del departament comercial, explica que la manera d'entendre la mobilitat a les ciutats està canviant. "I encara ho farà més. L'usuari, a través d'una aplicació mòbil, localitza el punt de motos més proper a la seva localització, la reserva, fa el viatge i la deixa allà on sigui. Es paga per l'ús, a 0,24 euros al minut". La part "intel·ligent" és que té tot funciona a través de l'aplicació mòbil, des d'obrir el casc fins a l'aparcament de la moto. D'aquí a uns mesos volen instal·lar-se també a Madrid, Roma i Lisboa. "El que costa més d'entendre és que la moto no fa soroll i produeix inseguretat, com si no funcionés bé. Encara ha de canviar la mentalitat dels usuaris. S'ha d'apostar per vehicles sostenibles, ecològics i compartits". 
 

Aparcament de bicicletes privat Foto: Vadebike/Vadebici

 
Marta Recasens, del departament tècnic de l'empresa Vadebike, explica que en "el futur la gent no es mourà en cotxe a les ciutats, el transport serà sostenible i ecològic". A l'SmartCity Expo presenten un aparcament segur per a bicicletes privades. L'usuari es dóna d'alta a través de la pàgina web i rep una targeta-clau, amb un alt nivell de seguretat. "L'aparcament està connectat en temps real al núvol, a través del 3G. L'usuari pot reservar el punt d'ancoratge i consultar dades relacionades amb el seu ús". Després de quatre anys de proves i concursos europeus, el 15 de desembre estrenaran 150 punts repartits per la ciutat de Barcelona. 

La seguretat de la ciutat connectada

Ja fa anys que empreses catalanes es dediquen a repensar el funcionament de les ciutats intel·ligents. L’Eurecat, el Centre Tecnològic de Catalunya, presenta a l'SCEWC el Laboratori de Ciberseguretat, per combatre els riscos que comporten per a ciutats, empreses i organitzacions els objectes connectats entre si. "Les ciutats tenen sensors que permeten als ajuntaments recollir dades en temps real. Per augmentar l’eficàcia de l’enllumenat públic, la recollida d’escombraries, tràmits, la qualitat de l’aigua o la contaminació atmosfèrica o altres serveis”, explica la Gemma Batlle, cap de mercat TIC a Eurecat. “Totes aquestes dades són molt sensibles i un atac informàtic podria deixar una ciutat sense algun dels serveis bàsics durant hores o dies. Estem provant diversos nivells de seguretat, amb possibles atacs informàtics, per prevenir qualsevol incidència”.
 

Motxilla amb sistema lumínic  Foto: Eurecat


L’Eurecat també ha dissenyat una motxilla per a ciclistes amb un sistema lumínic que es pot activar mitjançant el mòbil. S’ha provat ja en cossos de policia local en bicicleta. La bossa pot activar els intermitents i el llum de frenat mitjançant el mòbil, especialment pensat per a trajectes nocturns.

3D per definir el futur de l'espai urbà

Des de la instal·lació del primer carrer intel·ligent el 2011, Sant Cugat ha destacat en matèria de ciutats intel·ligents. En aquesta ocasió, presenta el City Information Modeling, una plataforma que visualitza i simula la ciutat en 3D. "L'aplicació permet veure totes les infraestructures a més de les instal·lacions soterrades de les companyies elèctriques i de telefonia, el clavegueram, l'enllumenat públic, les canonades de l'aigua, etc.", expliquen els tècnics de l'Ajuntament de Sant Cugat.

"Amb aquest programa es podrà calcular l'eficiència energètica dels barris, o un veí que pugui dir si un carrer està tallat en temps real, o si ets un enginyer energètic podries saber el consum d'un barri mitjançant les dades elèctriques, si un ciutadà vol fer obres davant de casa podria saber quina franja pot obrir i què hi ha soterrat, etc.".Les aplicacions que ara ja es preveuen són múltiples, però s'haurà d'esperar encara uns anys perquè aquestes innovacions siguin una realitat.

Tenim la tecnologia, però enguany l'Smart City Expo World Congress posa sobre la taula el rol de la ciutadania per avançar cap a la ciutat connectada o "intel·ligent". Tot indica que la vida a les ciutats passa per serveis més ecològics, més eficients energèticament i més saludables. Per aconseguir-lo cal també un canvi de mentalitat. Com aconseguir-ho?  “Confiem en el poder de la ciutadania i de la intel·ligència col·lectiva per accelerar els processos de canvi”, respon Francesca Bria.
 

L'Smart City Expo World Congress 2016 Foto: SCEWC

Arxivat a