Finalment, s’han fet bons els pronòstics que mostraven un candidat fort a la dreta enfront un ventall progressista fracturat en quatre candidatures. Marcelo Rebelo de Sousa, el polític mediàtic, famós com a tertulià i opinador en programes televisius, candidat dels dretans partit Social Demòcrata i del Partit Popular-Centre dels Demòcrates Socials, ha superat el 50% que necessitava per convertir-se en el proper president de la República portuguesa.
L’estratègia de Rebelo de Sousa i la dreta s’ha demostrat exitosa. El polític-periodista o periodista-polític s’ha presentat com un home de mentalitat independent, s’ha permès algunes sortides curioses, com definir-se com una persona situada en l’esquerra de la dreta, i la majoria de portuguesos han confiat en ell també, potser, com a contrapès a una esquerra que disposa ja del poder executiu des que un acord del Partit Socialista, el Partit Comunista i el Bloco d’Esquerda permetés a António Costa ser primer ministre.
La nova situació tindrà un punt de cohabitació entre dos poders. El poder real a Portugal el té el govern, però el president de la República té un poder moderador amb atribucions importants. Bàsicament, té la clau per decidir dissoldre l’Assemblea legislativa i cridar a noves eleccions. Això no pot fer-ho de manera frívola i ha de calcular les seves passes. A Portugal, un president d’un signe i un govern d’un altre no és un escenari estrambòtic. Ha succeït altres vegades. El socialista Soares ja va conviure com a president amb governs de dretes. Però la situació requerirà talent.
Fa pocs mesos que Costa governa, i si el seu executiu manté la cohesió amb les forces d’esquerra que, des de fora del govern, li donen suport, Rebelo de Sousa no podrà jugar al contrapoder. Però una cosa està clara a partir d’ara. Amb un govern d’esquerra a Lisboa que necessita el suport comunista al parlament, vigilat de prop per les institucions europees i els mercats, Costa ja sap que en cas d’afebliment del govern o divisions massa evidents,, “l’àrbitre del partit”, el cap de l’Estat, jugarà en contra de la seva continuïtat. Amb Rebelo de Sousa, l’esquerra portuguesa ho tindrà més difícil.
Cohabitació a Lisboa
El nou govern d’esquerres haurà de conviure amb un president de dretes | Marcelo Rebelo de Sousa s'endú el 52% dels vots i no necessitarà una segona volta
ARA A PORTADA
-
Trump alimenta el final de la guerra amb l’Iran malgrat els bombardejos reiterats d’Israel Marc Orts i Cussó
-
-
Alliberar 400 milions de barrils de petroli, la mesura per intentar evitar una nova crisi global Redacció
-
El govern espanyol usarà 12 dies de reserves de petroli per rebaixar els preus dels carburants Redacció
-
Publicat el
24 de gener de 2016 a
les 23:15
Actualitzat el
24 de gener de 2016 a les
23:17
Et pot interessar
-
Societat
Guerra a les xarxes
-
Societat
Una excavació al Born deixa al descobert restes d’habitatges i bales de canó del 1714
-
Societat
El forat negre de les urbanitzacions: els alcaldes exigeixen una «resposta valenta»
-
Societat
«Marc, Brigitte, us escric com a germana vostra»: carta oberta d'una víctima de catalanofòbia
-
Societat
La meitat de les dones que treballen a jornada parcial ho fan de manera involuntària
-
Societat
Tres de cada deu joves de Barcelona no parlen mai en català i l'ús de la llengua es desploma des del 2015
