Denuncien el tracte que cinc residències de Barcelona dispensen als avis

La síndica de greuges de Barcelona ha fet públiques aquest dijous les queixes dels familiars de les persones ateses a cinc centres | El Govern adverteix les residències que el revocarà el servei si no compleixen el contracte

Redacció
15 de juny de 2017, 17:48
Actualitzat: 17:53h

Un grup de persones grans dinen plegades.


El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha advertit aquest dijous a la unió d'empreses que gestiona cinc residències geriàtriques de Barcelona que si incompleix els termes del contracte d'adjudicació podria convocar un nou concurs públic. La resposta arriba després que diverses famílies i entitats hagin protestat per les males condicions de vida dels ancians en aquests centres, una queixa que la Síndica de Greuges de Barcelona ha recollit en un informe fet públic aquest dijous. De moment, la conselleria ha obligat les empreses a buscar mecanismes de substitució immediata de les baixes laborals per tal que es compleixin les ràtios de personal i residents.

En concret, les residències assenyalades són Mossèn Vidal i Aunós, Bon Pastor, Alchemika, Bertran Oriola i Molí. Els reclamants són la plataforma SOS Gent Gran Barcelona-Viure amb Dignitat i la FAVB, que estan concentrats a la plaça Sant Jaume per denunciar la situació i recollir signatures. Els centres estan gestionats per la UTE Ingesan-Asproseat, de la constructora OHL, segons un comunicat de les entitats.

A la residència de Sants-Montjuïc, les queixes fan referència a una incorrecta atenció mèdica, al mal estat de les cadires de les dutxes, a la manca de materials, a l'alimentació poc adequada o a la neteja insuficient, entre d'altres; a la de Sant Andreu, els problemes se centren en la reducció dels gerocultors en el torn de nit, problemes amb el subministrament de farmàcia o la limitació en l'alimentació i al districte de Sant Martí hi ha denúncies sobre un mal servei mèdic i de farmàcia, a la manca d'un pla d'evacuació i a una alimentació poc adequada, entre d'altres.

D'altra banda, a la residència de Nou Barris, el principals motius de reclamació són, per exemple, el poc control en el repartiment de la medicació, poca neteja del centre, el mal servei de la bugaderia o els plats mal rentats; mentre que a la de Ciutat Vella la queixa és per la reducció de gerocultors i del personal d'infermeria.

Múltiples denúncies

Segons han explicat a l'ACN fonts de la conselleria de Treball i Afers Socials, la unitat d'Inspecció de Serveis Socials ha fet actuacions d'ofici i visites, no només a causa de les denúncies, que admet que n'hi ha hagut moltes. En tot cas, "no s'han pogut constatar incompliments de la ràtio, malgrat que hi ha punts de millora que s'han requerit a les empreses adjudicatàries".

La conselleria s'ha reunit amb l'empresa adjudicatària Ingesan-Asproseat, i l'han advertit que cal posar en marxa tot el conjunt de millores que els ha recomanat Inspecció. Així, s'està treballant amb els proveïdors, per millorar les condicions i la qualitat de l’atenció als usuaris, sense descartar l'opció que s'hagi de fer un nou concurs amb uns nous plecs que permetin augmentar la presència efectiva de professionals d'atenció directa, tal i com reclamen els familiars dels usuaris. El departament està "valorant els diferents escenaris i no es descarta fer noves licitacions".

Alguns llocs de treball havien quedat sense cobrir i, estant per sota de mínims, des de la Inspecció de Serveis Socials es va requerir la seva cobertura immediata i s'ha verificat que s’han cobert les places vacants. Així, s'ha requerit la implantació de mètodes efectius per la cobertura de les vacants per absències imprevistes. "Aquesta qüestió pertany a l’àmbit d’organització i direcció de l’empresa, però ha de resultar efectiva i no repercutir en una pèrdua de valor en el servei", s'assegura des d'Afers Socials.

S’ha insistit i s'han buscat fórmules per canalitzar el diàleg i una informació en doble sentit entre direcció i els familiars dels usuaris, dins del marc d’una participació en el dia a dia i s’han posat en marxa experiències en alguna de les residencies esperant que signifiqui una bona pràctica a estendre a la resta. S’ha incrementat la presència i el control a les residencies, de manera que es tingui un millor control directe sobre les accions de millora dels resultats portades a terme per la direcció de les residències.

Més enllà dels procediments administratius oberts, s’ha traslladat a la direcció de la UTE la necessitat d’establir un pla de xoc per tal de recuperar la credibilitat perduda davant dels usuaris, oferint la intermediació dels tècnics del departament per tal de vetllar per l’aplicació de solucions adequades, articulant mitjans per tenir-ne un seguiment directe.

Seguiment de la situació

El departament també s'ha reunit diversos cops amb la Plataforma SOS gent gran, amb qui estan fent el seguiment i comparteixen informació sobre la situació dels usuaris i el servei a les residències esmentades. Les reunions són mensuals, i la propera serà el 5 de juliol. Amb els familiars de la Plataforma, s'ha compartit el diagnòstic que els plecs de condicions que regeixen el contracte de gestió de les residències, malgrat se situen en ràtios legals, estan molt ajustades.

També denuncien que quan es produeix absentisme del professionals, l'impacte es percep molt directament pels usuaris, sobretot en l’atenció directa. Les ràtios que s'apliquen són les que es van licitar al seu moment, són correctes en els termes del que es va exigir. "Altra cosa és que a la vista de l'actual perfil de persona atesa als centres residencials, es valori revisar les ràtios perquè són millorables i atorgarien una millor qualitat assistencial", diu el departament.

S’ha escoltat als moviments veïnals i s’està mantenint un "diàleg permanent" amb els familiars dels usuaris a través dels seus representants per tal de conèixer de primera mà el seu coneixement de la realitat, alhora que s’ha expressat a la direcció de les residencies la "preocupació" pels defectes detectats, molts d’ells de gravetat que s’han reparat a requeriment.

La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha rebut una queixa col·lectiva contra aquestes cinc residències dels districtes de Sants-Montjuïc, Sant Andreu, Ciutat Vella, Nou Barris i Sant Martí per no oferir una atenció adequada. Les queixes fan referència a problemes de gestió i a les condicions dels centres, que s'estan deteriorant, segons una coordinadora de famílies afectades i la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona. En la reclamació presentada a Vilà, les famílies s'adrecen a la Sindicatura pel "maltractament que reben els seus familiars i per una atenció digna" i exposen que els problemes s'han agreujat amb la darrera adjudicació de la gestió de les residències duta a terme per la Generalitat.

Tot i que el consistori encara no ha assumit el traspàs dels serveis en aquesta matèria, que encara gestiona la Generalitat, Vilà ha admès a tràmit la queixa perquè la Carta Municipal estableix que aquesta és una competència de l'Ajuntament. La coordinadora i la FAVB reclamen a la Generalitat que assumeixi la seva responsabilitat i impedeixi la degradació d'aquest servei públic, forçant les empreses a posar la qualitat de l'atenció per davant del seu propi benefici econòmic.
Arxivat a