Les polítiques de foment del català gaudeixen d'un suport molt ampli. Així ho assenyala la tercera enquesta òmnibus de 2023 de la Generalitat, presentada aquest dimecres, segons la qual un 70% de la ciutadania puntua amb un 8, 9 o 10 el grau d'acord amb el fet que el Govern garanteixi que tothom pugui ser atès en català i castellà a l'administració o els comerços (i en aranès a l'Aran). I un 10% addicional hi posa un 6 o 7, així que el suport global s'eleva fins al 80%.
Aquest aval s'eleva fins al 94% en el cas dels enquestats catalanoparlants, però igualment és molt elevat en els castellanoparlants (77%) i en els parlants d'altres llengües (73%). De fet, els simpatitzants de tots els partits donen suport a garantir l'atenció en català, fins i tot els de Vox (53%) i PP (54%). Per altra banda, un 83% dels enquestats defensa també que es garanteixi que els nens i nenes dominin el català i el castellà i un 75%, que cal reforçar l'ensenyament de català a les persones immigrades.
Igualment, pel que fa a la presència del català en el món digital, al voltant del 54% d'enquestats creu que és adequada en les xarxes socials i en les aplicacions mòbils i un 38% la veu insuficient. Quant a les sèries i pel·lícules de les plataformes, un 50% veu correcte el nivell de català i un 42% creu que n'hi ha poc, i en els videojocs hi ha divisió entre totes dues postures en un 46%. Malgrat tot, segons ha destacat el director del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), Jordi Muñoz, la diferència de percepció entre els catalanoparlants i els castellanoparlants és enorme. Els primers creuen que la presència del català és clarament insuficient i els segons la troben adequada, en tots els àmbits.
Aquest sondeig s'ha elaborat a través d'enquestes en línia o en paper, com cada cop ocorre més en aquests treballs del CEO, en aquest cas respostes per 2.262 persones a partir de 16 anys residents a Catalunya. En concret, aquest treball de camp s'ha realitzat entre el 29 de setembre i el 30 de novembre de 2023.
[sopadedades]
El 80% de catalans demana que es garanteixi el dret a ser atès en català
Els simpatitzants de tots els partits avalen aquestes polítiques, també els de Vox (53%) i PP (53%), segons una enquesta del CEO
ARA A PORTADA
- Roger Tugas Vilardell
- Periodista de dades i director de Polis
Publicat el 24 de gener de 2024 a les 12:19
Actualitzat el 24 de gener de 2024 a les 12:44
Et pot interessar
-
Societat
Busquen un home després de deixar ferides molt greus la seva parella i la mare d'ella en un pis de Calella
-
Societat
El temps d'aquest divendres 9 de gener: dia de núvols, neu i avisos per vent
-
Societat
La nena catalana raptada pel pare, retinguda en un centre de menors a Itàlia
-
Societat
La fiscalia demana 43 anys de presó per a un entrenador de l'Hospitalet per agredir sexualment tres jugadores
-
Societat
Per què alguns pensionistes han de recarregar la targeta de transport públic a les estacions de Ferrocarrils?
-
Societat
Mor una nena de cinc anys per una infecció sanguínia
