El Govern millorarà l’atenció en matèria de salut mental als reclusos que hi ha en els centres penitenciaris de Catalunya, amb l’objectiu d’abordar el que es considera un greuge en comparació amb l’atenció que hi ha a la xarxa comuna de salut. Concretament, la Generalitat incrementarà en 6,5 milions d’euros el pressupost, fins arribar als 18 milions d’euros, per augmentar en un 60% la plantilla dedicada a l’atenció de la salut mental, així com el nombre de llits, i crearà la figura del gestor de casos a la comunitat per acompanyar els reclusos en els seus primers passos en règim de semillibertat.
Les millores s’han presentat aquest mati en un acte al centre penitenciari Brians 1 de Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat), en què hi ha participat els consellers de Salut, Toni Comin, i de Justícia, Carles Mundó. Segons dades facilitades per Salut, el 3% dels interns han requerit hospitalització per problemes vinculades amb la salut mental, principalment ansietat o patologies derivades pel consum de substàncies tòxiques.
En un de cada quatre diagnòstics, de fet, els trastorns estan vinculats amb el consum de drogues com el cànnabis, la cocaïna i l’heroïna. “Un de cada dos presos té un problema de salut mental, i crear equips de salut mental ens ajudarà segur a disposar de més mitjans i assegurar l’èxit en l’objectiu de la reinserció”, ha assenyalat el titular de Justícia, Carles Mundó.
Per aquest motiu, es dotarà els centres d’un equip multidisciplinari amb serveis ambulatoris. “A la xarxa de salut mental hi ha un instrument imprescindible que són els Centres de Salut Mental Ambulatoris, cosa que fins ara no existia a la xarxa penitenciària, i ara fem el pas de crear-lo”, ha explicat Comín. Amb tot, es proporcionaran els equips de professionals al volum de reclusos que hi hagi en cada centre, arribant a un increment del 60% de professionals en el total de Catalunya.
Acompanyament en semillibertat i més llits
Paral·lelament, es crearà un dispositiu d’acompanyament per als reclusos que estiguin en règim de semillibertat. amb l’objectiu que quan recuperin la llibertat plena es vinculin a la xarxa de salut mental. Això permetrà que el reclús compti amb serveis individualitzats.
Als centres penitenciaris també s’incrementarà el nombre de llits, passant en el total de 136 a 209 a Brians 1, Brians 2 i Quatre Camins (La Roca del Vallès), mentre que al Centre Educatiu de justícia juvenil Els Til·lers (Mollet del Vallès) es passarà de 12 a 22.
Concretament, els problemes de salut mental solen afectar majoritàriament a homes d’entre 30 i 40 anys, amb trastorns d’ansietat, de personalitat, depressions i esquizofrènia. Els casos més greus afecten el 2% de la població penitenciària.
El Govern millorarà l'assistència psiquiàtrica dels centres penitenciaris
La Generalitat incrementarà en 6,5 milions d’euros el pressupost per incrementar la plantilla en un 60% a la tardor | Es crearà la figura del gestor de casos a la comunitat per acompanyar els reclusos en els seus primers passos fora dels centres
Ara a portada
-
-
Política L'Ajuntament de Barcelona dotarà les biblioteques amb 10.000 llibres en català a petició d'ERC Ona Sindreu Cladera
-
Política Una absència sonada: per què Sánchez no serà al funeral del papa Francesc? Tania Tapia Díaz
-
Política Espanya ha donat 46 contractes a indústries militars israelianes en plena guerra a Gaza Redacció
-
Política L'escriptora Margarida Aritzeta presenta una petició d'indult total per a Laura Borràs Redacció
Publicat el 27 de juliol de 2017 a les 12:47
Et pot interessar
-
Societat Retards de fins a una hora i mitja a la línia d'alta velocitat Madrid – Barcelona per una avaria a l'Aragó
-
Societat Tallada la ronda del Mig per una persona enfilada als panells informatius
-
Societat Més obres al Barça: l'Ajuntament dona llum verda a la reforma de la Masia
-
Societat Canvi de temps: alerta per pluges, tempestes i calamarsa en 17 comarques