[noticiadiari]2/253521[/noticiadiari]
En els darrers sis mesos -181 dies entre principis de setembre i finals de febrer-, s'han produït incidències setmanals amb trasllat en els horaris de circulació, segons el recompte publicat per Nació. La mitjana és de 4 dies d'alteracions per setmana. Renfe i Adif han sumat un mínim de 16 dies cada mes amb retards originats per afectacions que són de la seva responsabilitat. El setembre, tot i registrar-se l'avaria més greu -que va aturar el trànsit al conjunt de la xarxa-, va ser el mes amb menys jornades d'alteracions imputables a les companyies estatals (16). Per exemple, el 16 de setembre va haver-hi demores de més de 45 minuts a l'R2 i l'R2 Sud, així com retards de més de 60 minuts a l'R13, l'R14, l'R15, l'R16 i l'R17 per una avaria a les instal·lacions ferroviàries entre Vilanova i Sant Vicenç de Calders.
Aquell mes es van produir 9 dies sense incidències i 5 jornades amb retards comptabilitzats per causes alienes al titular dels trens i les vies. Dos exemples d'aquestes incidències indirectes: el dia 20 es va produir una aturada al servei de l'R13 incendi pròxim a les vies del tren en el tram entre Valls i Salomó; i el dia 29 es va registrar un atropellament a l'R4 entre Martorell i Manresa, i una afectació a la catenària per la caiguda d'un arbre a l'R3. La resta de jornades (16 en total), va haver-hi afectacions responsabilitat de qui executa el servei i de qui controla les vies.

El servei de Rodalies va estat aturat durant hores el setembre passat. Foto: Europa Press
En el darrer trimestre de l'any passat, el còmput va ser pitjor que el del setembre. A l'octubre va haver-hi 23 dies amb incidències atribuïbles a Renfe i Adif. En tot el mes, la xarxa de Rodalies només va funcionar amb normalitat plena 2 dies (el dissabte 8 i el diumenge 9). En 6 dies més es van produir incidències indirectes, com actes vandàlics a l'estació de Cerdanyola del Vallès (dia 11) o afectacions a les línies R15, R16 i R17 per l'atropellament d'una persona (dia 20). El recompte del mes de novembre no va ser gaire millor: 22 jornades amb retards imputables a l'operador o el gestor d'infraestructures. Tan sols va haver-hi 2 dies de normalitat en el servei (el dimecres 16 i el dissabte 19), amb l'afegit de dues jornades més de vaga. L'any es va tancar amb 17 dies d'afectacions atribuïbles a Renfe i Adif comptabilitzats en el mes de desembre. De les 5 jornades sense retards, tres van ser en dissabte (els dissabtes 10, 17 i 24), quan el volum de passatgers és sensiblement menor.
L'arrencada del 2023 suma registres similars. Durant el més de gener va haver-hi 17 dies amb afectacions imputables a les companyies estatals i només 8 jornades sense incidències, cinc de les quals en dissabte i diumenge. Dos exemples: el 18 de gener es van registrar retards de més de 40 minuts a l'R13, l'R14, l'R15, l'R16, l'R17 i l'R2 Sud per una avaria en un tren entre l'estació de França i el Passeig de Gràcia; i el 31 de gener es van comptabilitzar retards de fins a 30 minuts a l'R1 derivats de problemes en les instal·lacions d'Adif entre Vilassar de Mar i Mataró.
Carta de Laura Vilagrà a Raquel Sánchez pel traspàs de Rodalies by naciodigital on Scribd