El Govern sancionarà Gas Natural si no aclareix en cinc dies què ha passat amb la dona morta a Reus

El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, assegura que a la víctima li "costava acceptar ajuts dels serveis socials" | Manté que la situació era de "família desestructurada" i que l'ajuntament li pagava l'aigua, però que no consta cap petició d'ajuda per pagar la llum | La companyia assegura que l'Ajuntament de Reus no la va avisar que no podia efectuar el tall

El Govern, reunit aquest dimarts
El Govern, reunit aquest dimarts | @govern
15 de novembre del 2016
Actualitzat a les 19:18h
El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha assegurat aquest dimarts en la roda de premsa posterior a la reunió setmanal del consell executiu que Gas Natural té cinc dies per respondre per què va tallar la llum a la dona morta de Reus si no vol rebre un expedient sancionador. Baiget ha assegurat que els protocols obliguen a informar els serveis socials de la ciutat –la capital del Baix Camp, en aquest cas- sobre una mesura d'aquest tipus, i el Govern vol saber si s'han complert tots els passos legals.

El dirigent nacionalista ha assegurat que a la dona morta, en situació de "família desestructurada" i que vivia amb la seva néta, li "costava" acceptar els ajuts dels serveis socials. "Recentment no els va deixar entrar a casa", ha determinat Baiget, que aquestes últimes hores ha estat en contacte amb l'Ajuntament de Reus i el seu alcalde, Carles Pellicer. El consistori ja ha avançat que prendrà mesures contra Gas Natural i portarà el cas a la Fiscalia.

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha exigit a les subministradores que informin els ajuntaments dels talls d'energia. "Si aquesta comunicació s'hagués donat en el cas de Reus, és clar que avui no estaríem parlant ni lamentant la mort d'aquesta persona", ha assegurat Puigdemont des de la Fira de Barcelona, on ha inaugurat els saló iWater i l'Smart City Expo World Congress.

Vigilància des del 2013

El conseller d'Empresa i Coneixement ha assegurat que l'ajuntament ja es feia càrrec del pagament de l'aigua de la dona, que estava sota vigilància dels serveis socials des del 2013. "No consta cap petició d'ajut pel pagament de la llum", ha destacat Baiget, que ha volgut deixar clar que el cas està sent investigat pels Mossos.

"Es tracta d'un cas complex", ha determinat el conseller d'Empresa i Coneixement, que ha explicat que ja s'han plantejat 195 denúncies a companyies energètiques per la seva actuació en casos de vulnerabilitat. D'aquestes 195 n'hi ha 115 que han derivat en incoació d'expedients. Ja hi ha hagut 18 sancions al respecte.

Gas Natural assegura que l'Ajuntament de Reus no va avisar del cas

L'empresa Gas Natural assegura ara en un comunicat que, en el llistat que l'Ajuntament de Reus li ha passat els darrers anys amb clients que no poden pagar el subministrament, no hi constava el nom de la dona i que, per tant, "la companyia no disposava d'informació relativa a la seva situació de vulnerabilitat". A més, avisa que des del 2014 la companyia ha atès a 150 clients a Reus: 6 durant el 2014, 56 durant el 2015 i 88 aquest mateix any. També reclama que s'estableixi un protocol i "es clarifiquin i unifiquin les diferents competències i normatives impulsades per les diferents administracions".

Tanmateix, la Llei 24/2015 que regula el procediment que cal seguir en casos de pobresa energètica especifica clarament que abans de fer efectiu cap tall en el subministrament, la companyia elèctrica està obligada a informar l'administració de l'impagament i és l'administració qui, a través dels serveis socials, es posa en contacte amb la família en situació vulnerable per fer ajudar-la a tramitar el bo social per poder pagar les factures.