El negoci de la regla, a debat

Campanyes en diversos països d'Europa, també a l'estat espanyol, reclamen que es rebaixi o s'acabi amb l'IVA que s'aplica a tampons i compreses

Publicat el 24 de febrer de 2016 a les 19:23

Dones d'arreu d'Europa pressionen perquè es rebaixi o s'acabi amb l'IVA de tampons i compreses. Foto: Arxiu


Els productes per a la menstruació no són un luxe, sinó una necessitat. És per això que dones d'arreu d'Europa pressionen perquè es rebaixi o s'acabi amb l'IVA de tampons i compreses. A l'estat espanyol aquest impost és del 10%. Si bé és reduït, no és el que s'aplica als articles de primera necessitat, tal com reclama Celia Blanco, impulsora d'una recollida de firmes.

A través de la Plataforma Change.org aquesta internauta demana al govern espanyol que rebaixi la taxa sobre els productes d'higiene femenina i hi assigni la mateixa que tenen el pa, la llet o els medicaments, del 4%. De moment més d'111.000 persones han donat suport a la reivindicació.

Blanco no és l'única que ha alçat la veu. A França, el novembre passat, la pressió ciutadana va aconseguir que l'IVA de tampons i compreses passés del 20% al 5,5%, tot i l'oposició inicial del govern, d'acord amb la informació publicada a Le Monde. Una xifra equiparable a les taxes del Regne Unit, on la protesta va un pas més enllà. Sota el lema Stop taxing our periods es demana abolir l'impost i seguir l'exemple de països com Canadà, on el juliol de 2015 es va posar fi als gravàmens.

Diferències de preus

L'edat mitjana de la primera regla se situa entorn els 12,5 anys, mentre que la de la menopausa es dóna als 51,4. Tenint en compte que el cicle menstrual és de 28 dies, al llarg de l'any les dones tenen la regla 13 vegades. D'acord amb un estudi elaborat per FACUA el preu mitjà dels productes d'higiene femenina ronda al voltant dels quatre euros. Si es fan càlculs, s'obté que una dona es gasta durant la seva vida prop de 2.022,8 euros en aquest tipus d'articles.

Ara bé, cal tenir en compte les pronunciades diferències de preus depenent de la marca. En l'informe de 2015 citat prèviament, FACUA va comparar l'import de 103 envasos de compreses i 70 de tampons de vuit marques diferents en sis cadenes de supermercats. La conclusió? Variacions d'un 400%.

En el cas de les compreses, la diferència extrema es va detectar en els envasos de catorze unitats, amb ales i amb capacitat normal d'absorció. La marca Carrefour ofereix aquest article per 0,83 euros, mentre que Evax el ven a 4,15. En els tampons, la variació més accentuada es troba en els paquets de trenta-dues unitats, amb capacitat regular d'absorció i sense aplicador. La firma més assequible segueix sent Carrefour amb 1,91 euros. O.b., en canvi, és la més cara: fan pagar 5,45 euros per aquest producte.

Ara bé, també s'ha de dir que hi ha alternatives als tampons i compreses. Una d'elles és la copa menstrual, que costa entre 15 i 30 euros. El seu ús és similar al d'un tampó, però la gran diferència és que no absorbeix la sang: el líquid s'acumula a l'interior de la copa, de manera que s'ha d'anar buidant cada cert temps. A més, és reutilitzable i pot arribar a durar fins a 10 anys.

Esquerra Unida aposta per rebaixar l'IVA

Esquerra Unida va ser l'únic partit que durant la campanya electoral del 20-D va posar aquest debat sobre la taula. De fet, la formació d'Alberto Garzón incloïa al seu programa electoral una rebaixa de l'IVA al 4% en aquests articles. Ara, amb la possible formació d'un govern d'esquerres on hi podria haver EU, caldrà veure si es tira endavant una reforma.