El Senat ha aprovat aquest dimecres de manera definitiva la llei de memòria democràtica, que referma el compromís de l'Estat en la recerca dels desapareguts durant la Guerra Civil i el franquisme, i que obre la porta a estudiar possibles vulneracions de drets humans entre els anys 1978 i 1983. El debat ha estat tens i ha durat cinc hores, amb durs retrets entre esquerres i dretes, però no hi ha hagut cap modificació respecte al text que va aprovar el Congrés el 14 de juliol.
La llei, impulsada pel govern del PSOE i Podem, ha tirat endavant amb 128 vots a favor, 113 en contra i 18 abstencions. Per ERC, que s'ha abstingut, la llei "es queda curta en el necessari i indispensable procés per garantir l'accés a la veritat, la justícia i la reparació de les víctimes de la dictadura", tal com ha argumentat el senador republicà Josep Maria Reniu. ERC, Bildu i Compromís han presentat una bateria d'esmenes a la llei, totes elles rebutjades.
Els més bel·ligerants han estat el PP, Vox i Ciutadans, que han presentat esmenes a la totalitat, que han estat rebutjades. "Trenca el consens de la transició i imposa una visió sectària de la història", han argumentat les tres dretes. Fins i tot històrics dirigents del PSOE s'han posicionat en contra d'aquesta llei. Felipe González va dir que no li agradava el text, que permet estudiar les vulneracions de drets des que es va aprovar la Constitució i fins als primers anys de govern de González.
"Deixin de rebolcar-se en la mentida i llegeixin la llei", ha dit la portaveu del PSOE al Senat, Eva Granados. La llei entrarà en vigor un cop es publiqui al Butlletí Oficial de l'Estat.
El Senat aprova definitivament la nova llei de memòria democràtica
La normativa del PSOE i Podem entrarà en vigor quan es publiqui al BOE malgrat l'oposició frontal de les tres dretes
- El ple del Senat, en una imatge d'arxiu -
- Europa Press
ARA A PORTADA
Publicat el
05 d’octubre de 2022 a
les 17:01
Et pot interessar
-
Societat
Catalunya no pot perdre més trens
-
Societat
Elisabet Borreda i Arnau Lleonart, nous presidents del Grup Barnils
-
Societat
Interrompuda l'R4 entre Martorell i l'Hospitalet per un despreniment a Sant Feliu de Llobregat
-
Societat
Canvis a les casetes d'Encarnació, el projecte que va néixer de la revolta veïnal per una alzina bicentenària
-
Societat
Nova intervenció humanitària de la Global Sumud Flotilla a Gaza, aquest cop per mar i terra
-
Societat
Una expedició catalana protagonitzarà la primera missió de científiques a l’Àrtic
