El serial de la futura ronda de Sant Antoni acaba amb una rectificació de Collboni

Després que l'alcalde socialista assegurés en campanya electoral que revertiria el projecte ideat per l'equip d'Ada Colau, finalment l'Ajuntament donarà continuïtat a la proposta dels comuns, que prioritza la pacificació i només situa un carril bus de baixada a un tram de la via

La ronda de Sant Antoni, en imatge d'arxiu
La ronda de Sant Antoni, en imatge d'arxiu | Ajuntament de Barcelona
13 de juliol de 2023, 19:39
Actualitzat: 19:40h
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, fa dies que passeja per diferents mitjans de comunicació defensant el dret a "canviar d'opinió" sobre algunes carpetes clau, en arribar al poder. L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, fa l'efecte que n'ha pres apunts. No fa ni un mes que ocupa el càrrec de batlle i ja ha rectificat una de les seves promeses electorals. En campanya explicava que en els primers 100 dies de mandat revertiria la reforma de la ronda de Sant Antoni, ideada pels comuns amb la contrarietat explícita dels socialistes, llavors companys de govern. En aquell moment, la socialista Laia Bonet rebutjava frontalment la proposta per no comptar amb el consens veïnal. Uns pocs dies als comandaments de l'Ajuntament, però, han activat una marxa enrere absoluta. El govern de Collboni sí que mantindrà la iniciativa ideada per l'equip d'Ada Colau.

Ha estat la mateixa Bonet, tinent d'alcaldia d'Urbanisme, l'encarregada de donar les explicacions sobre el gir socialista al voltant del projecte de reforma de la ronda de Sant Antoni. "El govern ha decidit que el respectarà per responsabilitat", ha expressat, tot i reconèixer les incomoditats inicials amb els plans actuals que hi ha sobre la taula. Ho ha justificat en base a la necessitat d'intervenir-hi amb rapidesa. "Més important que el model concret d'aquests dos trams de la ronda de Sant Antoni considerem que és la urgència d'abordar la reforma", ha exposat la mà dreta de Collboni en el dia a dia municipal.

La decisió del PSC suposa mantenir el ritme administratiu que els comuns havien activat abans de deixar l'Ajuntament. Pròximament, les licitacions del projecte deixaran pas a les obres, tal com ha certificat Laia Bonet. Això acabarà de dibuixar una transformació que està previst que duri un any i mig. El pla és que allà on hi havia la llosa hi hagi una zona totalment pacificada, en el tram superior, entre Floridablanca i Villarroel. A l'espai més pròxim al Mercat de Sant Antoni, en canvi, quedaria un únic carril bus de baixada. Finalment, no hi haurà carril bici.


El futur del nou rumb socialista

El moviment també suposa una primera marxa enrere respecte a la confrontació oberta que el PSC va proposar contra el model de transformació urbana de Barcelona en Comú. De fet, en presentar el projecte de la ronda de Sant Antoni, l'àrea d'Urbanisme -llavors en mans dels comuns- va remarcar que la reforma responia "al model Superilla Barcelona". Ara, els responsables socialistes hauran de seguir decidint com afronten l'equilibri entre el model en marxa a la ciutat i els compromisos de canviar la manera de fer dels comuns.

D'entrada, a la ronda Sant Antoni, la tinent d'alcaldia insisteix que es farà una anàlisi de si cal reformar també un tram afegit: el que va fins a la plaça Universitat. Alhora, planteja revisar la situació de les places del Raval amb la intenció que la nova ronda no concentri tota la vida veïnal del barri, ha assegurat Laia Bonet.


Un serial amb xocs i revisions

Sigui com sigui, aquest nou pas rema a favor d'acabar amb un serial incòmode per a la ciutat: pel xoc polític però també veïnal que s'hi ha donat els últims anys. Nombroses entitats del barri, així com comunitat educativa, reclamaven el mínim pas possible de vehicles. Altres associacions, per contra, estiraven en el sentit contrari: preferien un model plantejat el 2018, que comptava amb un tràfec de cotxes més elevat, inclòs trànsit privat i taxis.

Els comuns van prémer l'accelerador a final de mandat i van presentar un projecte que satisfeia especialment les veus pro-pacificació. Com a concessió, el carril bici previst inicialment desapareixia. Els usuaris de la bicicleta podran circular-hi per tota la nova ronda, però la prioritat a tota la zona serà per als vianants. També es creaven més zones de càrrega i descàrrega, però se situaven als marges. 
 
Arxivat a