Els cinc escenaris de la sequera i les limitacions a l'ús d'aigua que comporten

37 municipis ja estan en emergència i uns 600 més en excepcionalitat, els nivells més greus del pla de sequera

Publicat el 26 de setembre de 2023 a les 08:01
Catalunya està vivint una sequera excepcional des del 2020. Ja són tres les unitats en emergència, l'escenari amb més restriccions: l'embassament Darnius-Boadella, l'aqüífer Fluvià-Muga i l'embassament de Riudecanyes. Es tracta de 34 municipis de l'Alt Empordà i dos del Baix Camp -així com també Vallirana, al Baix Llobregat- amb una població total d'unes 175.000 persones.

Per altra banda, bona part del país -incloent el sistema Ter-Llobregat que dona servei a la regió metropolitana de Barcelona- continua en excepcionalitat: uns 600 municipis i més de 6,5 milions de persones.
 

Escenaris de sequera als municipis de les conques internes

[mapamunicipissequera]
[nointext][intext1]
Cal tenir en compte que aquests escenaris l'Agència Catalana de l'Aigua només els aplica les conques internes de Catalunya. En canvi, les conques vinculades a l'Ebre –Segre i Nogueres- estan administrades per la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre, una entitat depenent de l'Estat.

Però què significa el pas de prealerta per sequera a alerta? I d’excepcionalitat o d’emergència? Quines restriccions s’apliquen als ciutadans en cada un dels casos?

El pla de sequera, que està actiu des de l’octubre del 2020, divideix el territori de les conques internes en 18 àmbits en funció de quina és la font principal d’abastament (embassaments, aqüífers o pluviometria). A més, l’ACA contacta amb els més de 250 municipis que no estan connectats a cap gran xarxa d’abastament ni depenen de cap aqüífer per saber quina és la seva situació. 
[intext2]
A cada zona s'hi estableix una d’aquestes cinc fases, segons la situació de la sequera i l’aigua: normalitat, prealerta, alerta, excepcionalitat i emergència. Aquesta classificació es basa en l’estat dels embassaments que subministren l’aigua. En el cas dels aqüífers, els municipis passen d’un escenari a altre si es nota un descens o augment important del seu volum.

En aquests moments, a 8 de novembre de 2023, els embassaments catalans estan al 19,04% de la seva capacitat, fregant el mínim històric. Fa un any estaven al 34,72%.

[noticia]253273[/noticia]
A continuació, us expliquem què significa cada un d’aquests escenaris de sequera per als usuaris, fent especial esment en les mesures d’estalvi que hauran de portar a terme. 

[h3] Normalitat[/h3]
 Cap limitació en els usos d’aigua autoritzats.

[h3] Prealerta (embassaments entre el 60 i el 40%)[/h3]
 Només mesures de prevenció i gestió

[h3] Alerta (embassaments entre el 40 i el 25%)[/h3]
 Reducció de la dotació de reg agrícola en un 25% o la substitució de part dels cabals destinats a reg agrícola per aigües regenerades.
 Reducció dels consums d’aigua dels usuaris industrials no lligats al procés productiu.
 Reducció del consum d’aigua en els usos recreatius (5% en usos assimilables a urbans i 25% en reg).
 Reducció de les dotacions per a reg de parcs i jardins; prohibició d’ompliment de fonts ornamentals, llacs artificials, etc. i de mànegues d’aigua per neteja de carrers, façanes, vehicles, etc.
 S’estableixen limitacions a l'ompliment parcial de piscines d’aigua dolça.
 S’estableix una dotació màxima de 250 litres per habitant i dia.
 Més mesures comunes, específiques i de gestió
[intext3]
[h3] Excepcionalitat (embassaments entre el 25 i el 16%)[/h3]
 Es prohibeixen determinats usos en les activitats urbanes.
 Reducció de la dotació de reg agrícola en un 40% o la substitució de part dels cabals destinats a reg agrícola per aigües regenerades.
 Intensificació de la reducció del consum d’aigua industrial i optimització dels processos.
 Reducció del consum d’aigua en els usos recreatius (15% en usos assimilables a urbans i 50% en reg).
 Resta prohibit l’ús d’aigua per al reg de jardins i zones verdes de caràcter públic o privat (excepte el reg de supervivència d’arbres o plantes que es farà gota o a gota o en regadora).
 Queda prohibit el reg de gespa en tots els casos, excepte en superfícies destinades a pràctica federada d’esport, o aquell reg que es faci reutilitzant aigües de pluja recollides de les teulades o bé aigua regenerada de les depuradores.
 Es prohibeix la neteja de carrers, clavegueram, paviments, façanes o edificis amb aigua potable.
 Només es pot fer ompliment parcial de piscines d’aigua dolça que disposin de sistemes de recirculació i sempre amb les quantitats mínimes per garantir la qualitat sanitària de l’aigua; i en centres educatius, les piscines desmuntables de menys de 500 litres destinades al bany d’infants.
 S’estableix una dotació màxima de 230 litres per habitant i dia.
 Més mesures comunes, específiques i de gestió

[h3] Emergència (embassaments per sota del 16%)[/h3]
 Supressió del reg agrícola (es podrà autoritzar només el reg de supervivència de conreus llenyosos).
 Implantació de modificacions en el procés productius per reduir el consum industrial.
 Reducció del consum d’aigua en els usos recreatius (25% en usos assimilables a urbans i supressió total del reg).
 Prohibició de l’ús d’aigua per al reg de jardins i zones verdes (públics i privats).
 Prohibició total de l’ompliment total o parcial de fonts ornamentals, llacs artificials, piscines d’aigua dolça.
 Prohibició de netejar qualsevol vehicle excepte en establiments de neteja específics.
 Les administracions locals, a través dels seus plans d’emergència poden establir limitacions/prohibicions addicionals a l’ús de l’aigua en instal·lacions esportives, públiques/privades i en espais lúdics.
 Els usuaris no domèstic aplicaran les mesures previstes en els plans d’estalvi.
 S’estableix una dotació màxima de 200 litres per habitant i dia que pot baixar fins als 160 en cas d’emergència extrema.
 Més mesures comunes, específiques i de gestió

[impacte]