Milers de congressistes deambulen per Barcelona des de dilluns a la recerca de les innovacions que marcaran els pròxims 10 anys en tota mena de sectors. Un dels punts que més mirades ha acaparat és el prototip de vehicle volador, un cotxe que fa pensar en la ficció, però que els seus creadors han pensat per resoldre un problema molt quotidià: els embussos de trànsit i la contaminació a les ciutats. El cotxe, produït per Alef Aeronautics, ha rebut el certificat de vol per part de l'Administració Federal d'Aviació (FAA) dels Estats Units i ja accepta reserves dels primers clients. De moment, es pot visitar un primer prototip al pavelló sis, entre l'estand de la Mobile World Capital i el dels Mossos d'Esquadra.
El vehicle volador tindrà un preu de 300.000 dòlars
El vehicle, "una obra d'art" d'enginyeria, segons els seus creadors, sortirà al mercat a finals de l'any que ve amb un preu de 300.000 dòlars. Aleshores, només les persones amb llicència de pilot podran fer-lo volar. No obstant això, les prestacions de conducció autònoma no estaran disponibles per limitacions de regulació en els pròxims cinc anys. "La idea és que aquest producte ha de poder ser assequible per a una llar mitjana, i que arribi a costar uns 35.000 dòlars quan es produeixi massivament", ha dit Konstantin Kisly, confundador d'Alef Aeronautics, ubicada a Califòrnia.Amb dos tipus de modalitat de vol, un de vertical per fer un "salt" curt -enlairant-se de forma vertical- i un que canvia la direcció del vehicle per a trajectes llargs, està pensat per fer-se servir aprofitant gran part de les infraestructures existents. Per a distàncies llargues, el vehicle tindrà una autonomia de 200 milles (320 quilòmetres) si circula per carretera i unes 110 milles (176 quilòmetres) si ho fa per aire.
[noticiadiari]2/269236[/noticiadiari]
Drons urbans, a finals de l'any que ve
A l'entrada del Hall 3, sobresurt el dron urbà de la sud-coreana SK Telecom que permet fer proves de vol curtes amb quatre passatgers. La companyia amb seu a Seul ha dut al Mobile una versió a mida real del dron que ja va captar les mirades dels visitants l'any passat. El dron és elèctric, pot viatjar durant uns 30 minuts a alta velocitat i està aïllat del soroll. Està pensat per fer-se servir aprofitant gran part de les infraestructures existents. D'inici, un vol costarà entre tres i cinc dòlars per quilòmetre, un preu que farà que sigui un producte exclusiu pensat per a directius de companyies o polítics que "necessiten anar a l'aeroport molt ràpid", ha exemplificat Zoe Choi, representant de la companyia. Aquest vehicle de mobilitat urbana també comptarà amb un sistema de detecció de riscos bastat amb intel·ligència artificial (IA) que permetrà canviar la ruta o l'horari en cas de detectar problemes. En un primer moment, els vols es faran amb pilot, però l'objectiu és arribar a la conducció autònoma gràcies a la IA.La intel·ligència artificial, la tecnologia que està més present en l'edició d'enguany del Mobile, també ha irromput en l'àmbit de la mobilitat. Dos exemples ben diferents que s'hi poden veure són els del Bicing i Vueling. El director de Tecnologia de l'aerolínia barcelonina, Xavi Álvarez, explica que la companyia ja fa ben bé un parell d'anys que treballa amb la IA "més tradicional" com la Machine Learning, sobretot en l'optimització de processos gràcies a la generació de dades; i que des del 2023 aplica la IA generativa, enfocada sobretot a millorar l'experiència del viatger.
Concretament, l'aerolínia utilitza la IA generativa per intentar personalitzar el producte a cada un dels clients mitjançant diferents paquets. Per exemple, si el viatger va amb la família, la pàgina web o app li oferirà un servei per gestionar les maletes o si qui viatja se l'identifica com un passatger de negocis, se li oferirà prioritat per embarcar. Per a tot això, aclareix Àlvarez, Vueling utilitza sempre patrons anònims. També els fa servir per interactuar amb el client mitjançant xatbots. El director de Tecnologia ha deixat clar que l'objectiu no és estalviar llocs de feina sinó donar servei als clients amb més vocació digital que volen una atenció personalitzada per resoldre la seva situació "en tres clics" i prefereixen no fer la gestió per telèfon. En definitiva, ha resumit, és una alternativa. "Entenem que hi ha clients que continuaran preferint una trucada i un contacte més humà", ha apuntat en declaracions a l'ACN.
Dins de l'optimització dels processos, Álvarez ha posat d'exemple la consulta que poden fer les tripulacions -com a cara visible de la companyia davant dels clients- a la IA per resoldre incidències derivades de retards i poder donar-los una resposta. En temps real, aquesta tecnologia consulta els documents interns de la companyia, els manuals d'operacions o analitza incidències històriques amb l'objectiu de proposar la millor resposta, ha afegit Álvarez. Ell mateix ha reivindicat "l'aposta decidida de la tecnologia des de sempre".
Actualment, l'aerolínia està formada per prop de 5.000 persones, de les quals mig miler treballen com a desenvolupadors de programari, anàlisis de dades i innovació. Dins d'aquestes s'inclouen socis locals de Barcelona i també de Saragossa, que actua com a hub secundari de la companyia. A banda d'això, el directiu de Vueling ha detallat que l'aerolínia continua utilitzant altres tecnologies com la realitat virtual o la realitat augmentada, com per exemple la formació de les seves tripulacions o el reconeixement biomètric, que va començar a provar fa uns dos anys a l'aeroport del Prat i que ara ja es pot utilitzar en els de les Balears i Madrid i pròximament en dos més de les Illes Canàries.
Preveure les avaries al Bicing
Finalment, una de les propostes que ha presentat Eurecat al Mobile és un sistema que permet prevenir les avaries en la flota de més de 7.000 bicicletes compartides del Bicing, de les quals un 43% són elèctriques. Es tracta d'evitar avaries a les cadenes de la bici, rodes que acabaran punxades o bateries que es troben descarregades o que no carreguen. De moment, s'està testejant i compta amb la col·laboració d'I2CAT i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), amb el suport de Pedalem, empresa que gestiona el servei. A través de la IA, s'agrupen les dades recopilades per intentar preveure quines de les bicicletes tindrà un problema. A l'any, la despesa per mantenir les bicicletes s'eleva a uns 300.000 euros anuals, segons ha explicat el responsable de desenvolupament de negoci digital d'Eurecat, Elías Gargallo.[plantillavirals]