Els descendents de José Manuel Lara posen en venda el seu terç de Planeta després d'un llarg pols

Es tanca un nou capítol de la història de la nissaga, que culmina una batalla dins del clan familiar, cinc anys després de la destitució del net del fundador

Publicat el 22 de novembre de 2023 a les 18:42
Aquest dimecres s'ha escrit un nou capítol d'una de les històries més sorprenents de la burgesia catalana, digna de les millors nissagues de poder. Una de les tres branques de la família Lara, els descendents de José Manuel Lara Bosch, han posat a la venda el seu terç de l'imperi Planeta, segons ha avançat Cinco días i ha confirmat l’ACN. Així ho han anunciat en el consell d’administració del grup, tot i que encara no hi ha cap acord sobre la taula. Els nous compradors, però, continuarien sumant minoria respecte de les altres dues branques familiars, els hereus de Fernando i Inés Lara Bosch, que tenen en propietat el 66% restant.

La mort recent de la quarta filla del fundador, Maribel, sense fills, no ha modificat l'accionariat, ja que havia repartit la seva part entre les altres branques familiars. José, Pablo, Marta i Ángela, els quatre fills de José Manuel Lara Bosch, i la seva dona, Consuelo García Piriz, han encarregat la venda a Morgan Stanley, però segons fonts financeres, encara no s'ha tancat cap acord. 

[noticia]187998[/noticia]
Fonts de la companyia han assegurat que els altres dos terços de la propietat estan "compromesos amb el projecte empresarial a llarg termini" i, per tant, no s'ha de témer pel futur del grup Planeta. Actualment, presideix el grup José Creuheras, després de la mort -el 2015- de José Manuel Lara.


Un "thriller" molt real

La sortida de Planeta la branca hereva de l'expresident del grup es va iniciar un 12 de febrer del 2018, quan es va fer públic que José Manuel Lara García-Píriz, fill i successor de José Manuel Lara Bosch al capdavant de l'imperi editorial i mort de càncer el 2015, havia estat destituït com a conseller delegat. José Creuheras, president del grup i home de la confiança de la resta de la saga, es feia amb el control efectiu. 

Lara García-Píriz era la tercera generació familiar al davant de Planeta, com a net del fundador, José Manuel Lara Hernández. En només tres anys, el successor va veure com el seu poder era arrabassat per un directiu, Creuheras, que havia estat el principal col·laborador del seu pare. Format a Goldman Sachs i Mercapital, el fill de Lara Bosch va estudiar Ciències Polítiques a la UB, MBA a Columbia Business School i postgrau a la London School of Economics. El que no tenia era molta empatia amb els treballadors del grup, que el veien distant i arrogant, potser pel caràcter reservat que se li atribueix.

La defenestració del jove Lara va ser fruit d'un llarg pols en què es van donar tots els ingredients de les guerres familiars amb fam de poder. El fundador va deixar el capital en mans dels seus quatre hereus: el 26% per a cadascun dels seus dos fills (José Manuel Lara Bosch i la vídua del malaguanyat Fernando, mort el 1995) i el 24% per a cadascuna de les filles, Inés i Maribel. Al morir José Manuel Lara Bosch el 2015, el primogènit apareixia com el successor natural. Però les coses no van anar així. 

Entorn aquesta història van circular molts rumors. Es va dir que Lara García-Píriz va reunir-se en el seu moment amb Mariano Rajoy i figures del poder econòmic per intentar desbancar Creuheras. Una operació que hauria arribat a les orelles d'aquest. Representant del capital dels hereus de Fernando Bosch, Creuheras s'hauria mogut per aconseguir el suport de la resta de germans i apartar Lara García-Píriz del poder. Començava així a tancar-se un capítol de la vida d'una gran dinastia de la burgesia catalana.