El govern espanyol anuncia un bitllet únic de transport públic a tot l'Estat

L'executiu estatal considera que el nou sistema pot garantir la comoditat dels usuaris i millorar la qualitat del sistemes de transport

Un usuari a l'estació de França
Un usuari a l'estació de França | Hugo Fernández Alcaraz
Redacció
09 de gener de 2025, 13:42
Actualitzat: 14:16h

Canvis en la mobilitat de cara al 2026. Óscar Puente, ministre de Transports, ha anunciat aquest dijous la creació d'un bitllet únic per a tot el transport públic de l'Estat. L'executiu considera que aquest nou sistema pot complir un triple objectiu: millorar la qualitat dels transports públics, redistribuir els recursos i garantir la comoditat dels usuaris.

Per defensar la mesura, Puente s'ha referit al fet que altres països d'Europa ja compten amb un bitllet únic que serveix per a autobús, metro i tren i que sol funcionar amb un abonament. Aquesta fórmula que vol implantar el govern espanyol funciona a territoris com Portugal, Àustria, la República Txeca i Hongria.

En una intervenció en un esmorzar informatiu organitzat per Nueva Economía Fórum, el ministre ha deixat clar que aquest any ha de servir de "transició" i ha assenyalat que el "repte" per al 2026 és avançar cap a un model de bitllet únic com l'alemany, dels quals ha dit que té els seus "avantatges i desavantatges". El govern espanyol ja va anunciar que mantindria les bonificacions de transport públic per a la primera meitat del 2025, com ha fet en els últims dos anys. Però a partir de juliol les bonificacions només aniran destinades a usuaris habituals.

El ministre ha admès no ser gaire partidari de les subvencions del bitllet del transport públic però ha destacat que va ser una mesura "molt útil" en un context d'elevada inflació i per "alleugerir" l'economia dels usuaris recurrents. Segons Puente, els ciutadans no deixen de pujar al transport públic pel preu sinó que la "diferència", ha dit, és oferir "qualitat, puntualitat, freqüències i confort". "Això s'aconsegueix posant recursos en aquesta direcció", ha apuntat.

Cal recordar que aquest bitllet únic és una reclamació d'entitats ecologistes que consideren que és una bona manera de reduir l'impacte climàtic dels títols físics. A Catalunya aquest sistema ja està en marxa a través de la T-Mobilitat, que permet utilitzar la mateixa targeta per entrar a tren, autobús o metro. Caldrà veure com lliga el nou títol únic del govern espanyol amb el sistema actual a Catalunya.