La culpa, dels pilots

L'informe final de la investigació sobre l'accident d'Spanair conclou que "la tripulació va perdre el control de l'avió"

Publicat el 29 de juliol de 2011 a les 18:28

Errors tècnics i humans van provocar l'accident de l'avió d'Spanair del 20 d'agost del 2008 que va provocar 154 víctimes mortals quan després d'enlairar-se va sortir de la pista i es va incendiar a la Terminal 4 de l'Aeroport de Barajas, a Madrid. Aquest divendres la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) ha aprovat i fet públic l'Informe Final de la investigació sobre l'accident, que conclou que "la tripulació va perdre el control de l'avió". A més, afirma que els alerons que s'han d'activar en els enlairaments i aterratges no van funcionar, la tripulació no va utilitzar les llistes de reconeixiement i revisió i el sistema d'alerta no va funcionar.

El día 20 d'agost del 2008 a les 14.24 de la tarda, l'aeronau McDonnell Douglas DC-9-82 (MD-82), matrícula EC-HFP, operada per la companyia Spanair, va patir un tràgic accident que va destruir l'avió a conseqüència dels impactes amb la superfície i l'incendi posterior. Hi van haver 154 morts, incloent-hi els sis membres de la tripulació, i 18 ferits greus.

Tot i que ja s'havien anat publicant informes parcials sobre la investigació de les causes, no ha estat fins aquest divendres que la CIAIAC ha difós l'Informe Final, que engloba tots els documents que van ser publicats el 6 d'octubre del 2008, el 17 d'agost del 2009 i el 17 d'agost del 2010.

Segons ha explicat la CIAIAC, la seva intenció no és determinar "culpabilitats o responsablitats, ni prejutjar la decisió que es pugui prendre en l'àmbit judicial", sinó "determinar les causes i les circumstàncies en les que es van produir els accidents i incidents d'aviació civil amb la finalitat de prevenir-los en el futur". També formular recomanacions que evitin la repetició d'aquest tipus de sinistres. Se n'han emès un total de 33, que fan referència a la seguretat operacional i es dirigeixen a l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI), a l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA), a l'Agència Europea de Seguretat Aèrea (EASA), a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), al proveïdor de serveis aeroportuaris i de navegació aèria Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (AENA) i a l'operador Spanair.

"La tripulació va perdre el control de l'avió com a conseqüència de l'entrada en pèrdua immediatament després de l'enlairament per no haver configurat l'avió correctament", afirma l'informe, que assegura que els tripulants no van realitzar l'acció de desplegament dels 'flaps' i 'slats' -els alerons d'aterratge i enlairament- "després d'una sèrie d'errors i omissions, juntament amb l'absència d'avís de la configuració incorrecta de enlairament".

Així mateix, afirma que la tripulació no va identificar els avisos de pèrdua ni va corregir aquesta situació després de l'enlairament. "La tripulació no va detectar l'error de configuració en no utilitzar adequadament les llistes de comprovació", assevera. Concretament, no van portar a terme l'acció de seleccionar els 'flaps' i 'slats' amb la corresponent palanca de comandament i no va avisar de la configuració incorrecta d'enlairament perquè no es va alertar la tripulació que la configuració d'enlairament de l'avió era inapropiada.

També errors tècnics

Les investigacions han conclòs que l'accident es va deure a un cúmul de tres incidents: els alerons que s'han d'activar en els enlairaments i aterratges no van funcionar, la tripulació no va utilitzar les llistes de reconeixement i revisió i el sistema d'alerta no va funcionar. Aquestes errades van tenir lloc tant abans com després de l'accident. Quan al terreny humà, l'equip de manteniment va fer un diagnòstic inadequat de l'avaria en el sistema de calefacció i hi va haver un problema de coordinació en el servei d'emergències.

En aquest sentit, la tripulació no va fer les comprovacions d'emergència pertinents a causa de la pressa i es va donar la circumstància que es va produir una avaria al sistema de refrigeració. L'avió accidentat a Barajas va tenir un escalfament excessiu en una presa d'aire que alimenta uns sistemes de l'avió.