El Grup de Sensors i Biosensors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha creat una prova capaç de detectar la celiaquia en pocs minuts i de manera senzilla. Anomenat Celifast, és un biosensor que analitza la sang del pacient en 10 minuts a la consulta del metge especialista. Segons la investigadora Maria Isabel Pividori, "per saber si una persona és celíaca, habitualment és necessari adreçar-se a laboratoris especialitzats i fer una biòpsia. El nostre objectiu és evitar-ho ja que és un sistema problemàtic sobretot en nens". Celifast és una prova "no invasiva, amb una taxa d'encert en proves inicials al laboratori del 100% a partir de l'anàlisi d'un biomarcador de la sang", ha apuntat Pividori.
Celifast, que funciona de forma similar a un glucòmetre, també permet fer un control de l'evolució de la malaltia, analitzant el grau de celiaquia del pacient de manera periòdica, així com l'avaluació dels familiars directes d'un malalt ja diagnosticat. Actualment es calcula que hi ha un 1% de la població que és celíaca.
El projecte va néixer el 2013 sota el Programa de Generació d'Idees, organitzat pel Parc de Recerca UAB per formar als investigadors en aspectes de transferència tecnològica, ha anat madurant i ara l'equip d'investigació -format per químics, bioquímics i un expert en gestió empresarial- està començant la fase de validació clínica. "Ja estem en la fase de validació clínica i preparant amb ACCIÓ la millor manera de comercialitzar aquesta tecnologia", han assenyalat des de la UAB.
Celifast ha guanyat el concurs Valortec d'ACCIÓ, l'agència per a la competitivitat de l'empresa de la Generalitat de Catalunya, en la categoria de creació d'empresa de base tecnològica. El concurs, que enguany ha arribat a la seva 4a edició, té l'objectiu d'incentivar els investigadors catalans perquè apliquin el seu coneixement al desenvolupament de serveis i productes amb possibilitats de comercialització.
La UAB inventa una prova per detectar la celiaquia en 10 minuts
Societat
El test analitza la sang del pacient i es pot utilitzar a la consulta del metge
ARA A PORTADA
-
Política Illa activa tres noves vies per «intervenir el mercat» de l'habitatge Oriol March | Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
-
Política L'oposició veu insuficients les propostes d'Illa en habitatge i l'acusa d'excés de «triomfalisme» Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet | Oriol March
-
Política El Govern planteja el reconeixement dels docents com a «autoritat pública» Oriol March | Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
Societat El desllorigador de l'habitatge: dos decrets que es votaran divendres i horitzó de contractes indefinits David Cobo
Publicat el
12 de juliol de 2015 a
les 14:46
Et pot interessar
-
Societat
Dos decrets aprovats: què ha de passar els pròxims dies per aclarir el futur de l'habitatge
-
Societat
Rescaten una dona i el seu nadó d'un cotxe embarrancat per la crescuda d'una riera a Gavà
-
Societat
L'absentisme va provocar que més alumnes quedessin fora de PISA dels que admet el Govern
-
Societat
Els operadors privats de bicicletes compartides demanen dos anys més de llicència a Barcelona
-
Societat
Les millors imatges d'una Barcelona passada per aigua: tornen els paraigües i els bassals
-
Societat
Caos a la mobilitat per les inundacions: talls a les rondes i a diverses línies del metro
