Els punts d'assessorament energètic (PAE) de Barcelona registren un augment pronunciat de les consultes durant els primers nou mesos del 2021, derivades de la situació pandèmica viscuda durant el 2020. Segons les dades compartides aquest dijous per la Sindicatura de Greuges de Barcelona, entre el gener i el setembre del 2021 fins a 19.222 persones es van apropar als PAE, mentre que durant tot el 2019 ho van fer 12.079.
Tot i que cal tenir en compte que no tothom que es dirigeix a un PAE es troba en problemes de vulnerabilitat, les dades sí que són un indicador de la pobresa energètica a la ciutat. En aquest sentit, el síndic de Barcelona, David Bondia, ha alertat que la pobresa energètica ha augmentat els darrers anys i "ho seguirà fent" els pròxims mesos.
El context de crisi energètica i econòmica en què la societat està immersa des de la pandèmia, i agreujada per la guerra a Ucraïna, ha portat el síndic a demanar un canvi de paradigma. "Cal deixar enrere el concepte de les persones com a mers clients d'una empresa subministradora i aconseguir que els ciutadans i ciutadanes siguin titulars d'un dret subjectiu als subministraments bàsics a un preu assequible", ha detallat Bondia en l'estudi "El dret humà a l'energia: impacte de l'increment de les tarifes de la llum a Barcelona".
Així, des de la Sindicatura reclamen que l'accés a l'energia sigui considerat un "dret humà". El defensor del poble de la capital catalana considera que l'energia ha de ser un bé comú per a les persones i, per tant, un "dret de ciutadania". En aquesta línia, Bondia ha reconegut que és obligació de l'administració que tota la ciutadania tingui accés a l'electricitat. Amb el canvi de paradigma proposat pel síndic, els ciutadans serien titulars d'un dret subjectiu als subministraments bàsics a un preu assequible i no "mers clients" d'una empresa subministradora.
"No serà una tasca fàcil, però sí possible: només cal mirar enrere i adonar-nos del camí que ha reconegut fa pocs anys el reconeixement del dret a l'aigua potable i el sanejament. L'energia també és indispensable per a la vida de les persones", ha manifestat el síndic. També l'adjunta al síndic, Eva G. Chueca, ha recordat que en matèria de drets, "les grans conquestes globals han començat localment".
Les consultes sobre la factura energètica es disparen a Barcelona
Societat
El síndic de Barcelona, David Bondia, reclama que l'accés a l'energia sigui considerat un "dret humà i de ciutadania"
- El síndic de Barcelona, David Bondia, i l'adjunta al síndic, Eva G. Chueca -
- ACN
- El síndic de Barcelona, David Bondia, i l'adjunta al síndic, Eva G. Chueca -
- ACN
ARA A PORTADA
Publicat el
20 d’octubre de 2022 a
les 16:52
Et pot interessar
-
Societat
Torna la sintonia per portar les pistoles Taser a la Guàrdia Urbana de Barcelona: Junts, PSC, PP i Vox s'hi posen d'acord
-
Societat N-340, C-31 i C-17: les carreteres catalanes més afectades pel Tour
-
Societat
Una empresa de pisos turístics de luxe desnona una família a Barcelona: els efectes de la fi de la moratòria estatal
-
Societat
Troben un home ofegat a la platja de Badalona
-
Societat
Collboni fa marxa enrere amb un complement que podia augmentar fins a un 5% el sou a alts càrrecs
-
Societat
Detenen un home que ha apunyalat la mare a Sitges i ha fugit al mar
