Les superilles de l'Eixample començaran a funcionar el 18 de novembre

No es podrà creuar Consell de Cent en línia recta i s’interromprà la continuïtat a Girona, Rocafort i Comte Borrell

Publicat el 08 de novembre de 2022 a les 19:36
A partir del 18 de novembre entraran en vigor les restriccions definitives de mobilitat de les obres de la Superilla de l’Eixample. Ho ha anunciat el gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés López, que ha indicat que el principal canvi es donarà al carrer Consell de Cent que deixarà de ser una via de connectivitat per travessar de punta a punta l’Eixample.

Alhora, Girona, Rocafort i Comte Borrell i les noves places també veuran interrompuda la seva continuïtat. Només podran seguir en línia recta les bicicletes, patinets i vehicles d'emergències. Gràcies a la supressió d'un carril i a les obres actuals, els 16.000 vehicles que circulaven per Consell de Cent s'han reduït fins a 7.500.

Manuel Valdés ha explicat que l’objectiu de la mesura és reduir al màxim la xifra de vehicles que circula per aquesta zona de l’eixample per poder convertir aquest espai en àrees on els vianants siguin la prioritat i avançar cap a la configuració final dels nous eixos verds. 

En aquest sentit, ha detallat que la mesura no s'ha implantat fins ara "perquè les obres no ho demanaven". A grans termes el principal canvi suposarà que tots els vehicles, a excepció de bicicletes, patinets i efectius d'emergències, es veuran obligats a girar a cada illa. Valdés ha indicat que no s'instal·laran pilones ni cap altre mecanisme per privar el pas, sinó que "la mateixa configuració de l'espai físic condicionarà que la sortida dels cotxes i les motos estigui encarada a fer el gir". 

En relació amb el trànsit local, ha assenyalat que "en tot moment es garantirà que els vehicles puguin accedir a qualsevol destinació situada dins dels quatre eixos verds", però ha reconegut que s’haurà de buscar "quina és la ruta alternativa possible perquè longitudinalment no es podrà fer i en la majoria dels casos s’haurà de girar a cada illa". 

El gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, ha matisat que hi haurà tres àmbits on els vehicles no estaran obligats a girar: a la cruïlla de Consell de Cent amb Aribau; a la cruïlla de Consell de Cent amb passeig de Gràcia, i a les quatre cruïlles que envolten la futura plaça de Consell de Cent amb Girona (Bruc-Consell de Cent; Bailén Consell de Cent; Aragó-Girona; i Diputació-Girona).

[h3]Reducció de trànsit[/h3]
Valdés ha aprofitat la roda de premsa per explicar que les obres i modificacions fetes en aquest àmbit han aconseguit una reducció significativa del trànsit rodat a la zona. Ha detallat que abans de la pandèmia per Consell de Cent circulaven 16.000 cotxes diàris. "Amb la implantació del carril d'urbanisme tàctic i el pas de dos a un carril es va reduir la dada fins als 9.000 vehicles i amb les obres actuals fins als 6.500 o 7.500", ha precisat. 

Pel que fa a les possibles alternatives, no ha volgut assenyalar amb claredat cap, tot i que és previsible que la Gran Via i el carrer València incrementin considerablement el volum de cotxes i motocicletes a conseqüència d'aquestes modificacions. 

Per la seva banda, el director tècnic adjunt de BIMSA i responsable de les obres, Paco Alcañiz, ha explicat que els treballs avancen a bon ritme i que la previsió és que es compleixin els calendaris fixats. Així, ha comentat que s'espera que "cap a Nadal es pugui plantejar el canvi de fase començar a passar el trànsit pel nou paviment i començar a atacar la resta del carrer".