16
d'octubre
de
2023, 18:20
Actualitzat:
18:20h
Primer dia laborable després del pont de la Hispanitat amb les obres pel desdoblament de l'R3 en marxa i primer dia de cues i desorientació per part dels usuaris. Els talls en aquesta línia de Rodalies que connecta Barcelona amb el Vallès Oriental, Osona i arriba al Ripollès i a la Cerdanya van començar el dijous passat, dia 12, però aquest dilluns plujós s'ha comprovat l'impacte real que tindran aquestes obres entre Mollet i Figaró els pròxims mesos.
El caos circulatori ha estat general a primera hora del matí per entrar a Barcelona quan diverses avaries a línies de Rodalies, al metro i un accident mortal a la ronda de Dalt, s'han sumat a l'increment de vehicles per una jornada marcada per la pluja. A primera hora del matí, l'estació de tren de Centelles (Osona), punt d'enllaç entre el servei ferroviari i els autobusos alternatius, ha estat una anada i vinguda de passatgers que, malgrat l'ambient tranquil, anaven força desorientats.
Havien d'agafar un autobús fins a l'estació de Renfe de Granollers-Canovelles (Vallès Oriental), i d'allà seguir el seu viatge fins a Barcelona. Molts usuaris han reconegut que no sabien que hi havia aquest tall a la línia de Rodalies i s'hi han trobat.
Al Vallès Oriental, el carrer de Joanot Martorell de Granollers, s'ha convertit en una estació d'autobusos provisional. Allà, a primera hora de la tarda, les llargues esperes han estat les principals queixes de la majoria dels passatgers. El que suposa un trajecte de poc més de 30 minuts entre el Figaró i Mollet (quan es fa amb el tren de l’R3) s’ha multiplicat, en alguns casos, per tres.
Ara, per les obres de desdoblament, els passatgers han de parar i agafar un autobús que els deixa a la següent estació que segueix operativa (Centelles, si es va cap a Vic; o Mollet, si es va cap a Barcelona). Si no tenen sort, un cop arriben a l’estació encara hauran d'esperar el seu tren. Això pot convertir el temps d’espera en una hora i mitja, en total. La Raquel és de la Garriga i treballa a Granollers. És el trajecte que fa cada dia i que ara es veu obligada a fer en autobús. Ja de tornada, aquest migdia, explicava que el servei substitutori “no està ben organitzat”. “Tot va malament, tot és un caos”, explica.
El portaveu de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, ha expressat que malgrat que "els trens no han anat a l'hora, els autobusos directes que han sortit de la Garriga i Centelles han anat molt bé". Amb tot, el servei de busos que fa parada a les diferents estacions afectades pel tall a l'R3 "és molt irregular". "De cop en passen tres, però després podem estar tres quarts d'hora que no en passa cap". Un fet que reafirma la demanada dels diferents col·lectius d'usuaris al voltant de la necessitat de definir horaris "concrets" per aquest servei alternatiu, remarca Pi.
Mentre a l'estació osonenca una vintena d'informadors desplegats en diferents punts del municipi –uns a peu de via i d'altres en repartits entre les diferents parades de busos- han resolt els dubtes dels viatgers, a l'estació vallesana de la Garriga "no han aparegut" fins més tard. Al matí han estat membres de la PTP, juntament amb un treballador de Sagalés i un regidor de l'Ajuntament, que han hagut d'ajudar els usuaris a continuar amb el seu trajecte: "No s'han presentat els de l'empresa subcontractada", ha detallat Pi.
A banda de facilitar indicacions, una de les anècdotes que han protagonitzat els informadors a Centelles ha estat que han aturat un tren que ja s'havia posat en marxa perquè un grup d'usuaris que havien arribat amb bus poguessin pujar. I també a la inversa, el personal de Renfe ha demanat que un autobús s'esperés a sortir perquè una família amb un menor i una persona gran, tinguessin temps de fer el transbord.
Malgrat tot, els usuaris celebren que "per fi" s'hagi posatfil a l'agulla amb una de les reivindicacions històriques del territori. És el cas del Ferran, veí de Centelles, que agafava el tren per anar a Vic. Actualment, és usuari del ferrocarril de manera esporàdica, però explica que anys enrere l'utilitzava diàriament perquè treballava a Barcelona. A l'expectativa de com funcionarà i com l'afectarà al seu dia a dia tot plegat, celebra que, finalment, hagi començat la millora de la línia: "El desdoblament és una reivindicació des de fa molts anys i, per fi, s'ha començat".
No obstant això, les llargues esperes són el principal problema pels usuaris. El mateix portaveu de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que “s’han d’ampliar els horaris dels autobusos directes”. I és que els autobusos que van parant a tots els pobles “tenen un temps de recorregut massa llarg”. Un cop arribes a l’estació, explica, “si encara no surt el tren t’has d’esperar més del compte”.
Així, després d'un dia millorable, caldrà veure com es van encaixant les freqüències amb el volum de passatgers per garantir un servei digne a tothom qui s'hagi de desplaçar per aquesta línia de Rodalies fins a finals del gener del 2024 quan es preveu tenir enllesties les obres de millora i el desdoblament d'aquest tram.
El caos circulatori ha estat general a primera hora del matí per entrar a Barcelona quan diverses avaries a línies de Rodalies, al metro i un accident mortal a la ronda de Dalt, s'han sumat a l'increment de vehicles per una jornada marcada per la pluja. A primera hora del matí, l'estació de tren de Centelles (Osona), punt d'enllaç entre el servei ferroviari i els autobusos alternatius, ha estat una anada i vinguda de passatgers que, malgrat l'ambient tranquil, anaven força desorientats.
Havien d'agafar un autobús fins a l'estació de Renfe de Granollers-Canovelles (Vallès Oriental), i d'allà seguir el seu viatge fins a Barcelona. Molts usuaris han reconegut que no sabien que hi havia aquest tall a la línia de Rodalies i s'hi han trobat.
Al Vallès Oriental, el carrer de Joanot Martorell de Granollers, s'ha convertit en una estació d'autobusos provisional. Allà, a primera hora de la tarda, les llargues esperes han estat les principals queixes de la majoria dels passatgers. El que suposa un trajecte de poc més de 30 minuts entre el Figaró i Mollet (quan es fa amb el tren de l’R3) s’ha multiplicat, en alguns casos, per tres.
Ara, per les obres de desdoblament, els passatgers han de parar i agafar un autobús que els deixa a la següent estació que segueix operativa (Centelles, si es va cap a Vic; o Mollet, si es va cap a Barcelona). Si no tenen sort, un cop arriben a l’estació encara hauran d'esperar el seu tren. Això pot convertir el temps d’espera en una hora i mitja, en total. La Raquel és de la Garriga i treballa a Granollers. És el trajecte que fa cada dia i que ara es veu obligada a fer en autobús. Ja de tornada, aquest migdia, explicava que el servei substitutori “no està ben organitzat”. “Tot va malament, tot és un caos”, explica.
Passatgers pujant a un dels autobusos substitutoris aquest migdia Foto: Patri Vélez
El portaveu de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, ha expressat que malgrat que "els trens no han anat a l'hora, els autobusos directes que han sortit de la Garriga i Centelles han anat molt bé". Amb tot, el servei de busos que fa parada a les diferents estacions afectades pel tall a l'R3 "és molt irregular". "De cop en passen tres, però després podem estar tres quarts d'hora que no en passa cap". Un fet que reafirma la demanada dels diferents col·lectius d'usuaris al voltant de la necessitat de definir horaris "concrets" per aquest servei alternatiu, remarca Pi.
Els informadors, imprescindibles
Mentre a l'estació osonenca una vintena d'informadors desplegats en diferents punts del municipi –uns a peu de via i d'altres en repartits entre les diferents parades de busos- han resolt els dubtes dels viatgers, a l'estació vallesana de la Garriga "no han aparegut" fins més tard. Al matí han estat membres de la PTP, juntament amb un treballador de Sagalés i un regidor de l'Ajuntament, que han hagut d'ajudar els usuaris a continuar amb el seu trajecte: "No s'han presentat els de l'empresa subcontractada", ha detallat Pi. A banda de facilitar indicacions, una de les anècdotes que han protagonitzat els informadors a Centelles ha estat que han aturat un tren que ja s'havia posat en marxa perquè un grup d'usuaris que havien arribat amb bus poguessin pujar. I també a la inversa, el personal de Renfe ha demanat que un autobús s'esperés a sortir perquè una família amb un menor i una persona gran, tinguessin temps de fer el transbord.
L'esperat desdoblament
Malgrat tot, els usuaris celebren que "per fi" s'hagi posatfil a l'agulla amb una de les reivindicacions històriques del territori. És el cas del Ferran, veí de Centelles, que agafava el tren per anar a Vic. Actualment, és usuari del ferrocarril de manera esporàdica, però explica que anys enrere l'utilitzava diàriament perquè treballava a Barcelona. A l'expectativa de com funcionarà i com l'afectarà al seu dia a dia tot plegat, celebra que, finalment, hagi començat la millora de la línia: "El desdoblament és una reivindicació des de fa molts anys i, per fi, s'ha començat".No obstant això, les llargues esperes són el principal problema pels usuaris. El mateix portaveu de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que “s’han d’ampliar els horaris dels autobusos directes”. I és que els autobusos que van parant a tots els pobles “tenen un temps de recorregut massa llarg”. Un cop arribes a l’estació, explica, “si encara no surt el tren t’has d’esperar més del compte”.
Així, després d'un dia millorable, caldrà veure com es van encaixant les freqüències amb el volum de passatgers per garantir un servei digne a tothom qui s'hagi de desplaçar per aquesta línia de Rodalies fins a finals del gener del 2024 quan es preveu tenir enllesties les obres de millora i el desdoblament d'aquest tram.