
Portada del llibre «Lobby, peça clau per a les pimes». Foto: Editorial Círculo Rojo
Marta Escobar, jove periodista, ens explica que “la ciutadania, en sentir la paraula, pensa en les elèctriques, les companyies de telefonia i les empreses d’armes. Nosaltres hem volgut explicar el que és realment un lobby com l’ACEDE, que defensa els interessos de la petita i mitjana empresa. S’ha de dignificar el paper dels lobbies en la vida social”. Al llarg del llibre, s’exposa la problemàtica que afecta la petita i mitjana empresa, tan important a Catalunya i a l'estat espanyol, on pateix la paradoxa que, tot i representar el 98% del teixit empresarial, ha de veure com el 80% dels contractes públics els guanyen grans multinacionals.
El llibre és útil i aporta moltes dades sobre aquest altre lobbisme, el format per entitats que treballen de manera entusiasta per afavorir interessos honestos que han de competir en situació de desavantatge. Com s’explica en l’obra, el lobby de les grans superfícies comercials disposa d'una xifra d’assessors, advocats i tècnics al seu servei superior a la dels diputats del Parlament Europeu.
Ètica, constància i relacions personals. Aquesta és la clau de l’èxit de l’acció lobbista, que ha estat regulada per les institucions europees i que a Catalunya se sotmet a la llei de transparència. Per Marta Escobar, “la tasca primordial d’un lobby és saber transmetre informació d’un determinat sector perquè, en el moment de legislar, els responsables polítics i les administracions disposin de tots els estris necessaris”. Uns altres lobbies són possibles!