
Dues de les operacions policials més ambicioses dels Mossos d'Esquadra han estat contra la màfia xinesa. No és casualitat. Fa dos anys i mig contra el grup criminal que explotava treballadors en tallers tèxtils de Mataró i fa dos mesos contra una xarxa que va obligar a prostituir-se a un centenar de dones encadenant serveis sexuals sense descans i sense preservatiu. En tots dos casos les víctimes eren també de nacionalitat xinesa. El comissari de la Divisió d'Investigació Criminal, Josep Lluís Trapero, ha explicat que la màfia xinesa ha anat penetrant "poc a poc" dins la societat catalana en activitats delictives relacionades amb l'explotació "laboral i sexual".
El comissari Trapero subratlla que hi ha molts ciutadans xinesos treballant "molt honestament" en territori català. Però també els tenim "vinculats a activitats delictives rellevants, d'explotació laboral o d'explotació sexual".
Els grups criminals que duen a terme aquestes dues activitats delictives a Catalunya s'han anat instal·lant "poc a poc". Com totes les màfies, no apareixen "de manera abrupta", si no que penetren "poc a poc". I en aquests dos àmbits realment s'han col·locat "en uns nivells que van activar la nostra alerta". A partir d'aquí els Mossos han estat "treballant específicament per controlar-los i neutralitzar-los", assegura Trapero.
Testimonis de les víctimes
En els dos grans cops contra la màfia xinesa, dos dels operatius més grans dels Mossos d'Esquadra, les víctimes també eren de nacionalitat xinesa. En el cas de les dones el més difícil és, un cop s'han realitzat les detencions dels explotadors i elles han estat alliberades, aconseguir que confiïn en la policia i s'atreveixin a denunciar els seus proxenetes. En el cas dels tallers tèxtils va ser encara més difícil, els treballadors que vivien en condicions ínfimes i treballaven sense descans no se sentien explotats.
Trapero admet que el testimoni de les víctimes "és clau" per aconseguir condemnes als tribunals, però no és condició imprescindible. "I hem de fer autocrítica", explica, perquè sovint es culpa als jutges i potser la policia tampoc ha aportat proves "prou contundents perquè les resolucions siguin favorables" a les tesis dels investigadors. "Tenim altres vies, com les intervencions telefòniques, per reunir proves irrefutables que fan que les declaracions dels afectats i les víctimes passin a segon lloc".
Serveis sexuals sense condó i sense descans
La màfia xinesa desarticulada a finals de setembre a Barcelona pels Mossos d'Esquadra va prostituir per la força més d'un centenar de dones xineses, sis d'elles menors d'edat. Eren obligades a mantenir relacions sexuals amb els clients sense preservatiu i després havien de prendre's medicaments abortius si es quedaven en estat.
La majoria van ser portades a Catalunya sota promeses de treball falses i van quedar atrapades a la xarxa sense documentació, amb un deute per pagar i amenaçades. La policia va descobrir el cas d'una dona que va contraure el Sida i es va acabar suïcidant. Es van detenir 39 persones per integrar l'organització criminal en actiu més gran dedicada a la prostitució.
Els tallers tèxtils de Mataró
Els Mossos d'Esquadra van detenir fa dos anys i mig 77 persones, 76 d'ells de nacionalitat xinesa, per explotar 451 treballadors, també xinesos, en tallers tèxtils de la ciutat de Mataró. El sotscap de la Divisió d'Investigació Criminal, Josep Monteys, va explicar en la roda de premsa posterior les víctimes alliberades treballaven 'de deu a dotze hores de dilluns a dilluns' i vivien en condicions "difícils", "molt dures en alguns casos".
El més sorprenent per a la policia va ser que les víctimes "no tenien assimilat que eren víctimes" i fugien perquè creien que els agents anaven a detenir-los "a ells".