Nens que paguen com a adults

El nou sistema tarifari de Rodalies i Regionals de Renfe fa pagar com a majors d'edat els infants de quatre anys i suprimeix els descomptes als grups escolars

Publicat el 05 de maig de 2012 a les 23:00
La Generalitat gestiona el servei de Regionals des de l'1 de gener de 2011. Foto: Bernat Borràs/Trenscat.cat

Nens de 10 anys que paguen més per un bitllet de tren que joves de 15. Escolars que veuen incrementat el preu de les seves colònies per la supressió dels descomptes a grups. Infants de 4 anys pagant tarifa d'adults. Aquests són alguns dels efectes que han generat les tarifes dels serveis de Rodalies i Regionals de Renfe vigents des de l'1 de gener del 2012. 

Els nous preus, aprovats per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya en atribució de la transferència de competències acordada amb el govern espanyol, han introduït canvis que generen situacions "discriminatòries" cap als més petits, o almenys aquest és el parer de Francesc Rossell, mestre del CEIP Mare de Deu de Montserrat de Premià de Mar i tutor d'un dels grups de sisè.

El professor, que s'encarrega cada curs de preparar les colònies dels alumnes més grans del centre, es va posar en contacte amb Regionals Renfe a principis d'any per demanar informació sobre les noves tarifes per a grups, per poder pressupostar el viatge que fan cada any fins a Planoles. La resposta de Renfe va ser informar-lo que aquest tipus de títol havia estat suprimit a partir de l'1 de gener "per la pèrdua d'interès del producte i una clara tendència a la baixa en els darrers anys" i ara els escolars hauran de pagar la tarifa general.

"Fins ara -apunta Rossell- la tarifa de grups incloïa un 50% de descompte als menors de 12 anys i un 40% al majors d'aquesta edat" i a més per cada "grup de 10 persones, 1 professor viatjava de franc", unes condicions que no només abaratien el viatge sinó que a més, el feien molt és competitiu que l'alternativa de llogar un autocar i a més estava en sintonia amb "la promoció del transport sostenible que defensa el col·legi". Ara però, les condicions han canviat i tot i que -segons demostra l'intercanvi de correus entre el tutor i el servei ferroviari-, se li recomana l'ús d'abonaments de deu viatges, els càlculs del professor és que el viatge s'ha encarit més de 300 euros, un fet que titlla "d'aberrant", ja que veu "incongruent que els nens paguin tarifes d'adult".

Tracte "discriminatori"

Feta la comparació amb altres serveis de Rodalies i Regionals gestionats també per Renfe -tot i que no sota la tutela de la Generalitat com en el cas català-, Rossell conclou que hi ha un tracte "discriminatori" cap els infants catalans. 

A més, els grups escolars no són els únics afectats per les noves tarifes, ja que només poden viatjar de franc -i sense ocupar seient- els menors de tres anys mentre que en altres llocs de l'Estat  ho poden fer fins als sis anys. El sistema tarifari permet també "incongruències" com que un jove de 13 anys pagui més que un de 14, ja que aquest, si és titular del Carnet Jove, pot beneficiar-se de descomptes del 20% als quals no poden accedir els que encara no han arribat a aquesta edat.

Renfe recomana abonaments

Fonts de Renfe consultades per Nació Digital apunten que el nou sistema tarifari ha introduït diversos canvis en les característiques dels títols, amb la voluntat d'"homogeneïtzar les tarifes amb l'ATM", de manera que les tarifes de Renfe i les de l'Autoritat del Transport Metropolità han quedat integrades en un sol sistema. Així, un dels canvis és que "l'abonament de deu viatges ha deixat de tenir caràcter unipersonal i des de l'1 de gener és multipersonal", cosa que permet, a tall d'exemple, "que una família sencera pugui viatjar amb el mateix abonament i beneficiar-se tots dels descomptes".

Sempre segons Renfe, encara que amb els canvis els nens hagin de pagar tarifa d'adults, es considera que sortiran beneficiats si utilitzen "títols multiviatge", que són els que es beneficien de descomptes en comparació al preu base, que és el bitllet senzill. A més, tot i que Renfe accepta que un titular de Carnet Jove pagui menys que un nen de 10 anys, consideren que els que no han arribat a l'edat de tenir el Carnet Jove "normalment viatgen acompanyats" i per això insisteixen que la millor solució passa altre cop per viatjar amb abonaments de 10 viatges.

El Síndic de Greuges desestima el cas

Convençut que el nou sistema tarifari és una "incongruència" que entra "en contradicció amb el que defensem a l'escola, quan ensenyem als alumnes que cal apostar pel transport públic i col·lectiu", Francesc Rossell va portar aquest cas al Síndic de Greuges. La institució que presideix Rafael Ribó va admetre a tràmit la queixa, però un cop estudiat el cas ha considerat que no existeix cap "actuació irregular" per part de Renfe, ja que es limita a "aplicar la normativa vigent". 

Esgotada la via legal i recollides totes les explicacions, el fet és que els escolars de Premià de Mar veuran incrementat el preu de les seves colònies en uns sis euros per cap respecte al cost de l'any passat, una situació que ha portat a les famílies "a fer un sobreesforç". I a constatar que el sistema tarifari tracta millor "els adults que els menors".