20
de gener
de
2023, 11:02
Actualitzat:
13:01h
L'Ajuntament de Barcelona té previst aprovar al ple municipal de finals d'abril la nova normativa per a circulació de patinets elèctrics. Això farà que en poc més de tres mesos, si els terminis polítics ho permeten, serà obligatori circular amb casc per la ciutat en qualsevol vehicle de mobilitat personal. Es compleix així l'objectiu previst a la llei espanyola, que algunes ciutats ja han començat a regular i que a Barcelona arribaria a la primavera.
En aquest sentit, també es preveu regular els aparcaments dels patinets o aplicar-hi noves normes quan es trobin carrers o places de vianants amb aglomeracions. En aquest cas, tant usuaris de bicicletes com de patinets hauran de baixar del vehicle i travessar la zona amb gran presència de persones -com Portal de l'Àngel o una plaça de Gràcia- i tornar-hi a pujar una vegada acabada l'aglomeració. Així ho ha anunciat l'Ajuntament en una roda de premsa.
Una altra de les novetats que es planteja amb la modificació de l'actual Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles és regular molt més l'aparcament dels patinets. Fins ara, hi havia un cert marge per als conductors d'aquests vehicles a l'hora de deixar-los estacionats a l'espai públic, amb el nou text, però, això canviarà. Només es podran aparcar a punts habilitats -igual que les motos, cotxes o bicis tenen els seus espais- i amb l'obligatoritetat que quedin lligats. Si no es compleixen aquests requisits, s'obre la possibilitat a què es faci la retirada del vehicle. Ara bé, els mateixos representants municipals han apuntat que aquest és un escenari pensant en la tendència d'augment de la demanda pel que fa a la necessitat d'aparcament de patinets, però que encara hi ha temps i espai per acabar de decidir com es farà, donant peu a què no hi hagi una vigilància estricta des de l'inici.
La tercera tinent d'alcaldia i responsable de Mobilitat, Laia Bonet, ha reivindicat que "el canvi més important" que trastocarà la manera d'entendre el dia a dia dels patinets a la ciutat és l'obligatorietat de dur el casc en tot moment, quan se circuli. Aquesta tendència ja ve marcada per la llei espanyola, que dona peu a què eventualment tots els municipis de l'Estat l'apliquin, si bé ara la capital catalana s'avança. No és l'única ciutat que ha pres aquest camí i, de fet, tant Lleida com Girona ja ho tenen en marxa.
En el cas de Barcelona, fonts municipals detallen que la llei de trànsit preveu que no portar casc, des del moment que sigui obligatori, serà considerat una infracció greu. Pròximament, això s'introduirà a l'ordenança municipal i quedarà fixat que aquestes conductes poden suposar multes de fins a 200 euros, informen des del consistori.
Entre les novetats presentades -que encara poden viure alguna modificació en el tràmit d'al·legacions i avenç polític- també hi ha la idea de regular què es fa amb els patinets o les bicicletes que passen per punts amb molts de vianants, com places concorregudes o carrers residencials o sense voreres. En aquest cas, el director de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament, Adrià Gomila, ha apuntat que s'ha de "normalitzar que determinats usuaris baixin del vehicle i facin un tros a peu". Així, es permetrà que patinets i bicis passin per aquestes vies quan no hi hagi gran afluència de gent muntats en el vehicle, però quan hi hagin aglomeracions, hauran de fer-ho caminant i acompanyant el vehicle de mobilitat personal.
Aquesta posada d'ordre de la mobilitat, que també inclou que els menors d'edat només puguin circular amb un 0,0 d'alcohol en sang amb els patinets, regula espais per on poden passar els patinets de manera més específica. Així, poden moure's per la calçada dels carrers amb el topall de 30 quilòmetres per hora, pels carrils bici amb separació física dels vianants i també per la vorera quan hi trobin un carril bici senyalitzat, però en aquest cas sense superar els 10 km/h. La mateixa velocitat a què han de circular als parcs.
Pel que fa als cicles -com les Bici Cargo- que s'utilizen per transport mercaderies, s'estableix la càrrega i descàrrega. D'una banda, se'ls permetrà parar als punts habituals d'altres vehicles -com camions o furgonetes- però també tindran una excepció a l'abast. Des de l'Ajuntament es vol reconéixer que aquests vehicles quan actuin com a distribució logística i que tinguin "un avantatge competitiu". Així, se'ls permetrà que, quan no puguin fer la càrrega i descàrrega a la calçada, pugin a la vorera i parin, amb les mateixes condicions que ho podria fer una moto. "És un avantatge respecte a les furgonetes", resol Gomila.
En aquest sentit, també es preveu regular els aparcaments dels patinets o aplicar-hi noves normes quan es trobin carrers o places de vianants amb aglomeracions. En aquest cas, tant usuaris de bicicletes com de patinets hauran de baixar del vehicle i travessar la zona amb gran presència de persones -com Portal de l'Àngel o una plaça de Gràcia- i tornar-hi a pujar una vegada acabada l'aglomeració. Així ho ha anunciat l'Ajuntament en una roda de premsa.
Una altra de les novetats que es planteja amb la modificació de l'actual Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles és regular molt més l'aparcament dels patinets. Fins ara, hi havia un cert marge per als conductors d'aquests vehicles a l'hora de deixar-los estacionats a l'espai públic, amb el nou text, però, això canviarà. Només es podran aparcar a punts habilitats -igual que les motos, cotxes o bicis tenen els seus espais- i amb l'obligatoritetat que quedin lligats. Si no es compleixen aquests requisits, s'obre la possibilitat a què es faci la retirada del vehicle. Ara bé, els mateixos representants municipals han apuntat que aquest és un escenari pensant en la tendència d'augment de la demanda pel que fa a la necessitat d'aparcament de patinets, però que encara hi ha temps i espai per acabar de decidir com es farà, donant peu a què no hi hagi una vigilància estricta des de l'inici.
L'arribada del casc: multes de fins a 200 euros
La tercera tinent d'alcaldia i responsable de Mobilitat, Laia Bonet, ha reivindicat que "el canvi més important" que trastocarà la manera d'entendre el dia a dia dels patinets a la ciutat és l'obligatorietat de dur el casc en tot moment, quan se circuli. Aquesta tendència ja ve marcada per la llei espanyola, que dona peu a què eventualment tots els municipis de l'Estat l'apliquin, si bé ara la capital catalana s'avança. No és l'única ciutat que ha pres aquest camí i, de fet, tant Lleida com Girona ja ho tenen en marxa. En el cas de Barcelona, fonts municipals detallen que la llei de trànsit preveu que no portar casc, des del moment que sigui obligatori, serà considerat una infracció greu. Pròximament, això s'introduirà a l'ordenança municipal i quedarà fixat que aquestes conductes poden suposar multes de fins a 200 euros, informen des del consistori.
Altres novetats i obligacions
Entre les novetats presentades -que encara poden viure alguna modificació en el tràmit d'al·legacions i avenç polític- també hi ha la idea de regular què es fa amb els patinets o les bicicletes que passen per punts amb molts de vianants, com places concorregudes o carrers residencials o sense voreres. En aquest cas, el director de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament, Adrià Gomila, ha apuntat que s'ha de "normalitzar que determinats usuaris baixin del vehicle i facin un tros a peu". Així, es permetrà que patinets i bicis passin per aquestes vies quan no hi hagi gran afluència de gent muntats en el vehicle, però quan hi hagin aglomeracions, hauran de fer-ho caminant i acompanyant el vehicle de mobilitat personal.Aquesta posada d'ordre de la mobilitat, que també inclou que els menors d'edat només puguin circular amb un 0,0 d'alcohol en sang amb els patinets, regula espais per on poden passar els patinets de manera més específica. Així, poden moure's per la calçada dels carrers amb el topall de 30 quilòmetres per hora, pels carrils bici amb separació física dels vianants i també per la vorera quan hi trobin un carril bici senyalitzat, però en aquest cas sense superar els 10 km/h. La mateixa velocitat a què han de circular als parcs.
Pel que fa als cicles -com les Bici Cargo- que s'utilizen per transport mercaderies, s'estableix la càrrega i descàrrega. D'una banda, se'ls permetrà parar als punts habituals d'altres vehicles -com camions o furgonetes- però també tindran una excepció a l'abast. Des de l'Ajuntament es vol reconéixer que aquests vehicles quan actuin com a distribució logística i que tinguin "un avantatge competitiu". Així, se'ls permetrà que, quan no puguin fer la càrrega i descàrrega a la calçada, pugin a la vorera i parin, amb les mateixes condicions que ho podria fer una moto. "És un avantatge respecte a les furgonetes", resol Gomila.