Nova connexió Barcelona-Vallès?: així és la proposta del tercer túnel litoral

FemVallès, plataforma que agrupa diverses entitats del territori, proposa una infraestructura de 2,5 quilòmetres entre l'estació de França i el Port de Barcelona

  • Montgat -
Publicat el 12 de març de 2023 a les 17:41
Les propostes per millorar i incrementar l'oferta de transport públic entre el Vallès i Barcelona han sumat una nova idea: un túnel de Rodalies pel litoral de la capital catalana. Una infraestructura de 2,5 quilòmetres entre l'estació de França i la zona del Morrot, al Port de Barcelona. Aquesta és la proposta de FemVallès, plataforma que agrupa diverses entitats del Vallès per promocionar la capacitat productiva de la zona. 

L'objectiu seria unir les línies de Rodalies R1, la de Sant Vicenç de Calders -R4- i l'aeroport del Prat -R2-, així com, amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i que permetria descongestionar la xarxa ferroviària. A més, a través d'enllaços i de canvis en l'ample de les vies, es crearien dos grans anells ferroviaris per circular entre el Vallès, el Baix Llobregat i Barcelona. Sant Cugat i Cerdanyola Universitat -actualment integrades a l'R8- tindrien connexió directa amb el Port i el Moll de la Fusta, al centre de Barcelona, Montcada i Reixac -R2 i R4-, Cornellà o Sant Joan Despí -R4-, entre d'altres.
 

La idea de la plataforma amb la nova línia de tren (blava) Foto: femVallès


L'arquitecte urbanista Manel Larrosa va ser l'encarregat de presentar el projecte en un acte organitzat aquesta setmana a Barcelona pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC), la Fundació Bosch i Cardellach i femVallès. L'expert sabadellenc va reclamar que "la prioritat de les inversions no ha d'anar dins de Barcelona, sinó a fora". Larrosa va apuntar que, de totes maneres, aquest tercer túnel també tindria beneficis per a la ciutat, ja que podria aparèixer un nou front marítim al Moll de la Fusta -on hi hauria una nova estació de Rodalies (Barcelona-Mar)- i transformar l'actual estació de França. L'ordenació de les vies a l'àmbit del port permetria fer canvis urbanístics a la Marina del Prat Vermell, una de les zones de més creixement de Barcelona.
 

El tram de litoral barceloní del projecte de femVallès Foto: COAC
 

El túnel de Collserola

L'urbanista rescata una llarga reivindicació feta des de la comarca: el segon túnel a Collserola per a la línia del Vallès de FGC, tenint en compte que en l'actualitat està en marxa la unió amb el Baix Llobregat. Es podrien fer serveis directes entre ambdues comarques, també des de Sabadell, sense necessitat de fer intercanvi, utilitzant part de les línies existents d'FGC. Això permetria trens semidirectes i escurçar els temps actuals -en aquests moments entre Sabadell (Parc del Nord) i Barcelona (plaça Catalunya) hi ha 54 minuts-.

[noticiadiari]71/36360[/noticiadiari] 
Entre el públic assistent a l'acte, hi havia el coordinador del pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, que va posar damunt la taula recuperar una part de la Línia Orbital Ferroviària. És a dir, construir un bypass a Barberà del Vallès per enllaçar Terrassa, Sabadell i Granollers amb serveis directes. Una inversió que per a ell té tot el sentit, ja que entre les dues comarques vallesanes hi viuen 1,3 milions de persones, mentre que a Barcelona, 1,6 milions.