Per anar a la moda, espardenyes

Marques com Chanel i Ralph Lauren les incorporen al seu catàleg, ressaltant que "la humil sabata de cànem i tela ha esdevingut un fenomen global i un segell d'estil català"

Publicat el 16 de juny de 2013 a les 18:30
L'espardenya, convertida ara en calçat per a clients d'alt poder adquisitiu. Foto: Ralph Lauren.

L'humil espardenya catalana està de moda arreu del món. Si, fa uns anys, les sabatilles brasileres, o flip-flop , van conquerir el planeta, ara són les espardenyes les que trepitgen fort. Tant, que fins i tot marques de primer nivell com són Chanel i Ralph Lauren n'han tret diversos models, destinats a un públic d'alt nivell adquisitiu, com les Fabric Espardilles de Chanel, a un preu d'uns 300 euros, les Bowsworth Suede Espadrille (225 dòlars), les Bachworth Canvas Espadrille (195 dòlars) i les Bowsworth Plaid Espadrille (175 dòlars), entre d'altres. A rebuf d'aquesta aposta decidida per l'espardenya, diverses empreses de calçat del país han notat un augment notable de la demanda.

Ralph Lauren explica als seus clients que l'espardenya "originàriament va ser utilitzada per la infanteria espanyola al segle XIII", que "ha evolucionat fins a esdevenir un element clau de la vida rural a Espanya i França" i que "cap al 1800, les fàbriques dels Pirineus van produir-ne massivament en centenars de colors". A partir de llavors, "la humil sabata de cànem i tela ha esdevingut un fenomen global i un segell d'estil català". Actualment, considera la companyia de moda, l'espardenya "té un aire chic tan a la ciutat com al camp, a la platja o al pati de casa".

Però molt abans que Ralph Lauren o Chanel es fixessin en l'espardenya, la banyolina Castañer ja l'havia situada a primera línia de l'alta societat d'arreu del món. A finals dels 60, els seus propietaris la van donar a conèixer a Yves Saint Laurent, que en va quedar enamorat. A partir de llavors, els productes Castañer desfilen a les passarel·les de mig món.

 A rebuf d'aquesta moda, la capelladina Munich també ha proposat enguany la seva pròpia versió de l'espardenya , la versió Terra dels seus ja tradicionals dissenys, amb sola d'espart, que ha rebut una gran resposta per part dels seus clients més incondicionals. Paral·lelament a Munich, Desigual també s'ha atrevit amb unes espardenyes, les Doncel , "perquè et sentis la més original de totes".

A banda d'aquestes grans empreses, nous fabricants també s'atreveixen a experimentar i fer evolucionar l'espardenya de tota la vida, com els barcelonins Nosoloalpargatas, que no tenen inconvenient en proposar dissenys amb la bandera americana o calaveres d'aire gòtic.

I, com no podia ser d'altra manera en aquests temps en què l'estelada fins i tot és present en corbates i calçotets, també hi ha qui proposa una versió de l' espardenya amb estelada incorporada.

Lluny de ser un calçat reservat només a les colles de cultura popular, el calçat tradicional català marca tendència a escala global.