
L'humil espardenya catalana està de moda arreu del món. Si, fa uns anys, les sabatilles brasileres, o flip-flop , van conquerir el planeta, ara són les espardenyes les que trepitgen fort. Tant, que fins i tot marques de primer nivell com són Chanel i Ralph Lauren n'han tret diversos models, destinats a un públic d'alt nivell adquisitiu, com les Fabric Espardilles de Chanel, a un preu d'uns 300 euros, les Bowsworth Suede Espadrille (225 dòlars), les Bachworth Canvas Espadrille (195 dòlars) i les Bowsworth Plaid Espadrille (175 dòlars), entre d'altres. A rebuf d'aquesta aposta decidida per l'espardenya, diverses empreses de calçat del país han notat un augment notable de la demanda.

Però molt abans que Ralph Lauren o Chanel es fixessin en l'espardenya, la banyolina Castañer ja l'havia situada a primera línia de l'alta societat d'arreu del món. A finals dels 60, els seus propietaris la van donar a conèixer a Yves Saint Laurent, que en va quedar enamorat. A partir de llavors, els productes Castañer desfilen a les passarel·les de mig món.

A rebuf d'aquesta moda, la capelladina Munich també ha proposat enguany la seva pròpia versió de l'espardenya , la versió Terra dels seus ja tradicionals dissenys, amb sola d'espart, que ha rebut una gran resposta per part dels seus clients més incondicionals. Paral·lelament a Munich, Desigual també s'ha atrevit amb unes espardenyes, les Doncel , "perquè et sentis la més original de totes".

I, com no podia ser d'altra manera en aquests temps en què l'estelada fins i tot és present en corbates i calçotets, també hi ha qui proposa una versió de l' espardenya amb estelada incorporada.
Lluny de ser un calçat reservat només a les colles de cultura popular, el calçat tradicional català marca tendència a escala global.