15 anys d'una tragèdia encara difícil d'oblidar. Tal dia com avui de fa 15 anys, al voltant de les 14.24 hores, el vol JK5022 de Spanair s'enlairava des de l'aeroport de Barajas, a Madrid, i segons després queia provocant un dels accidents més importants de la història de l'aviació a l'Estat. El balanç va ser de 154 víctimes mortals i 18 ferits que feien via cap a Las Palmas de Gran Canària quan van veure truncades les seves vides per sempre més.
L'aerolínia va fer fallida el 2012 i la causa judicial es va tancar fa nou anys, però l'Associació d'Afectats del Vol JK5022 manté la lluita perquè s'eliminin les falles en el sistema d'aviació civil i perquè es reconeguin els drets dels afectats per accidents aeris. Una comissió del Congrés dels Diputats va responsabilitzar diferents càrrecs del govern espanyol associats al Ministeri de Foment el 2008. Segons el document, es van produir una "correlació de factors que conclouen en el tràgic accident".
En concret, s'assenyala que Spanair ja patia llavors les "serioses dificultats econòmiques", per la qual cosa els tècnics de manteniment i els pilots van actuar "pressionats" pel compromís de puntualitat, així com per l'ERO presentat dies abans per la companyia. Tot això, sumat a la fallida de l'alarma TOWS, que no va advertir de la configuració incorrecta, un problema detectat fins a 72 ocasions en altres avions i que Boeing "no ha pogut o no ha volgut acreditar-ne les causes". Així mateix, el dictamen considera que el pla d'emergència d'Aena a l'aeroport no va funcionar correctament i es va activar de manera tardana el dia del sinistre. Per això, assenyala que a l'accident de Spanair van fallar "totes les barreres de seguretat".
Després d'aquest accident, que va marcar un abans i un després a l'àmbit de la seguretat aèria a l'Estat, el Parlament Europeu va aprovar el 2010 l'obligació de les aerolínies de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dues hores en cas de sinistre, a petició d'Espanya i l'obligatorietat d'un pla d'assistència. Aquesta reivindicació va ser portada per l'associació a Europa, després de les 30 hores d'espera angoixant per conèixer la llista de passatgers del tràgic vol que 15 anys després segueix present en les vides dels familiars.
Quinze anys de l'accident de Spanair, l'última tragèdia aèria a l'Estat
Una correlació d'errors humans i tècnics enmig del difícil context econòmic de l'aerolínia van deixar 154 morts en un vol entre Madrid i Las Palmas de Gran Canària

- Serveis d'emergència treballant en el lloc de l'accident d'Spanair a Barajas -
- Wikimedia Commons
Ara a portada
Publicat el 20 d’agost de 2023 a les 09:32
Et pot interessar
-
Societat El temps d'aquest dijous 24 d'abril: es manté l'ambient assolellat
-
Societat Multes de fins a 250 euros per fer servir el mòbil amb volum al transport públic de Portugal
-
Societat Tanca un històric col·legi català amb 106 anys d'història
-
Societat Revilla considera que el rei emèrit podria recuperar el seu prestigi «portant els diners a Espanya»