L'R3 i l'R4 nord poden trigar dos mesos a recuperar la normalitat per la greu avaria a Montcada

Per altra banda, l'R1 i el ramal sud de l'R4 podrien tornar a circular per Barcelona a partir de dimarts

Reunió entre el Govern, l'Ajuntament de Barcelona, Adif i Renfe pel caos a Rodalies
Reunió entre el Govern, l'Ajuntament de Barcelona, Adif i Renfe pel caos a Rodalies | Aina Martí
Redacció
12 de maig de 2024, 23:14
Actualitzat: 23:33h

Les reparacions per recuperar la normalitat a l'R3 i l'R4 nord poden durar dos mesos. El Govern ha avisat que l'avaria a Montcada és “estructural”. En la reunió entre el Govern, l'Ajuntament de Barcelona, Renfe i Adif celebrada aquest vespre, la Generalitat ha considerat que el pla de mobilitat proposat per Renfe, amb 22 busos que uneixen Montcada amb la Sagrera, és “insuficient”.

A més, ha demanat una auditoria independent sobre l'incident per assegurar que s'havien pres les mesures necessàries per evitar un curtcircuit generalitzat. “No entenem que si la incidència s'ha produït a Montcada Bifurcació, com és que les afectacions s'han produït al Clot i a Sagrera?”, s'ha preguntat el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, després de la reunió d'urgència amb l'Ajuntament, Renfe i Adif d'aquest diumenge.

En canvi, les incidències provocades per dos incendis als túnels de Barcelona podrien resoldre's al llarg de dimarts, quan podrien tornar a operar completament la línia R1, que ara acaben a Badalona, i el ramal sud de l'R4, que només opera fins a l'Hospitalet de Llobregat. 

La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, Renfe i Adif han creat un comitè de crisi que es reunirà demà a les 12 del migdia i a les 6 de la tarda. Aquest dilluns la situació a la xarxa de transports del país “serà complicada”, segons Sanglas, que ha insistit en la necessitat d'augmentar els busos alternatius a l'R3 i R4.  “En el cas de l'R4, es disminueixen les freqüències de sis a dos. Segur que serà una de les línies més col·lapsades i, per tant, hem demanat un reforç d'autobusos”, ha dit assegurat el secretari de Mobilitat i Infraestructures.

Com ja ha passat aquest diumenge, estaran sense servei les estacions de Plaça Catalunya i Arc de Triomf. El dispositiu de transport alternatiu preveu 22 busos per connectar Montcada Ripollet amb Sagrera Meridiana. 

Reforç al metro

El servei de metro engolirà gran part dels usuaris que no podran arribar al seu destí habitual pels talls al servei. Tenint en compte aquest flux més alt de passatgers, TMB reforçarà la xarxa amb dos trens més a primera hora, 15 trens més la resta del matí, mentre que a la tarda el servei es reforçarà amb 7 combois més i en l'horari vall de la tarda amb 13 trens més. El reforç es concentrarà a l'L1, l'L5, l'L3 i l'L2.

A més, l'operador barceloní ampliarà l'horari d'hora punta de matí a les sis. També hi haurà més personal per acompanyar el passatge a les estacions i més agents de la Guàrdia Urbana dedicats a ordenar la mobilitat de la ciutat.

A la sortida de la trobada, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha reclamat “escurçar al màxim la incidència” i resoldre la “situació completament anòmala” que es tornarà a trobar la ciutadania aquest dilluns.

Més trens a Ferrocarrils

De la mateixa manera, el servei de Ferrocarrils es reforçarà per la previsió d’augment de passatgers arran de la situació a Rodalies. Les línies del Vallès funcionaran amb l’horari d’hora punta, amb trens cada 2,5 minuts a Sant Cugat i cada 5 minuts a Terrassa i Sabadell, més enllà de la franja habitual, que és entre dos quarts de vuit i dos quarts de deu del matí. També es reforçaran les línies de busexprés.