Raül Balam, xef i fill de Carme Ruscalleda, parla de l'addicció a la cocaïna: «Em va salvar la meva germana»

Societat

El cuiner explica com va superar la malaltia amb l'ajuda de la família i després d'ingressar en un centre de desintoxicació

Publicat el 22 d’octubre de 2026 a les 11:09

El cuiner Raül Balam, fill de la xef Carme Ruscalleda, ha compartit la seva experiència amb l'addicció a la cocaïna durant 13 anys al pòdcast de RAC1 Sense filtres. "Vivia a casa com un animalet amb l'únic objectiu de consumir", ha explicat, en un relat que detalla amb més profunditat al llibre Enganxat, publicat per l’editorial Columna.

Balam es va enganxar primer a l'alcohol i, després, de la cocaïna. Admet que la substància es va apoderar de la seva vida fins que, després de 13 anys, va poder superar l'addicció gràcies a ingressar en un centre de desintoxicació. "Em va salvar la meva germana, que va tenir la valentia d'explicar-li la situació als pares", destaca.

La seva història amb la cocaïna va començar la nit de Cap d'Any del 1999 en una festa amb amics. Molts en van consumir "com si fos normal" i ell s'hi va sumar. "Jo tenia una predisposició diferent i vaig pensar que aquella era la meva substància. Sentia que em desinhibia i em feia sentir poderós", recorda.

"Demanava microcrèdits per poder consumir"

Un dels grans problemes de Balam durant l'addicció era l'elevat cost de la cocaïna. Tot i que treballava com a cuiner, demanava microcrèdits per poder fer front a les despeses. "Tan bon punt entrava la nòmina, sortia", admet.

Balam lamenta que el consum era la seva màxima prioritat i que "vivia com un animalet" amb l'únic objectiu de continuar consumint. Aquesta situació va fer que deixés de poder treballar i que comencés a tenir problemes d'higiene. Per això, va haver de demanar la baixa i ho va vestir com una depressió.

La família i els professionals, la salvació

Balam explica al pòdcast que la germana va fer el pas d'explicar la situació als pares: "El Raül té un problema i se li ha escapat de les mans". Arran d'això, va poder ingressar en un centre de desintoxicació i identificar que tenia una malaltia de salut mental. "Almenys podia posar-li nom", diu.

Després de canviar la rutina, deixar la feina i les amistats que vinculava amb el consum i anar a moltes teràpies de grup diàries, Balam celebra que s'ha pogut recuperar. Si bé, sap que serà addicte tota la vida, tot i que ara té les eines per no tornar a caure al pou de les drogues.

Escull Nació com la teva font preferida de Google