
El psiquiatre Rafa Rodríguez, ahir als estudis de Rac1, on va ser entrevistat per 'La nit' de Xavi Freixa
La capacitació a nivell mental dels pilots d'aviació és un aspecte que es vigila de forma molt especial ja des dels primers moments de la formació d'aquests professionals. Els aspirants a pilot passen tests de personalitat i salut mental i revisions anuals. Aquestes mesures però, no han evitat una acció com la d'Andreas Lubitz, que segons la investigació hauria decidit de forma voluntària estavellar l'avió A320 de Germanwings als Alps causant la mort de 149 persones a més de la seva.
El psiquiatre d'adults Rafa Rodríguez (Santa Coloma de Gramenet, 1981), forma part de l'equip de capacitació de pilots del centre Creu Blanca. Com a especialista apunta que la salut mental d'una persona pot patir canvis sobtats, fins al punt que “un trastorn autodestructiu es pot acusar en dues setmanes”, per afegir que no hi ha prou informació per concloure què ha estat el causant de l'acció de Lubitz.
-En paràmetres generals, quin tipus de proves es fan per mesurar la salut mental d'un pilot d'aviació?
-Es fan entrevistes i tests de personalitat i de salut mental. Aquestes proves indiquen si es despunta en alguna faceta i permet avaluar l'estat psicopatològic de l'aspirant. També s'avaluen altres paràmetres com si ha tingut algun tipus de malaltia mental, si ha consumit drogues en alguna etapa de la seva vida, si té ansietat. Són testos bastant rigorosos i si apareix algun pic ja se'l considera no apte per seguir la formació, per això es fan al principi dels seus estudis.
-Hi ha una xifra d'aspirants declarats no aptes?
-De fet és un índex molt baix, perquè la gent que es prepara per pilotar un avió no acostuma a tenir cap problema, i quan algú el té es veu. Com a molt pot ser un 5 per cent, però això també passa en altres col·lectius, com en les proves psicotècniques que es fan als aspirants a Mossos d'Esquadra.
-Hi ha un seguiment des del punt de vista psicotècnic dels pilots?
-Els pilots es fan revisions mèdiques de tipus general de forma anual i si en aquestes hi ha alguna alarma es deriven als psiquiatres.
-A què atribueix el fet que Andreas Lubitz així fet estavellar l'avió de forma voluntària?
-Ens falta molta informació, perquè podria haver-hi moltes causes. Podria haver estat un trastorn mental, una psicosi, una narcolèpsia, una psicopatia... poden ser moltes coses i cal valorar moltes variables, com ara quin comportament tenia abans, si tenia algun tret psicòtic. I cal tenir en compte que un trastorn d'aquest tipus es pot desenvolupar 'a posteriori' d'haver superat les proves psiquiàtriques. De fet, un trastorn autodestructiu es pot acusar en dues setmanes. I això, si no coincideix just amb la revisió anual, no es pot detectar fàcilment.
-Segons la investigació Lubitz s'hauria matat amb coneixement de que causaria la mort de 149 persones. Això a nivell psiquiàtric té un nom, està tipificat?
-No, això que ha fet no té nom. És una mena de suïcidi massiu, i això és el més estrany de tot, perquè normalment quan algú es vol suïcidar ho fa de forma solitària, no ho fa d'aquesta manera. Per això cal saber quina patologia tenia. Potser escoltava veus, potser és una qüestió psicòtica. I una persona psicòtica busca acomplir el seu objectiu, sense cap mena d'empatia per la resta de la gent.