Segways: el transport prohibit del front marítim de Barcelona

A falta de la regulació dels vehicles de mobilitat personal (MVP), l'Ajuntament ha decidit vetar l'entrada d'aquests vehicles en aquest tram de costa

Publicat el 20 de juliol de 2016 a les 13:45
El segway ja no és un vehicle benvingut a la zona del front marítim de Barcelona. La prohibició es va fer efectiva aquest dilluns. A més, els agents de l’ordre públic intensificaran el control d’altres vehicles de mobilitat personal que no estiguin homologats en la mateixa àrea. La polèmica dels nous transports urbans ha obert un debat que, més enllà de Ciutat Vella, afecta tota la ciutat.
 
Els vehicles urbans de nova generació ja són una realitat comuna a la capital catalana. Tant és així que, en el passat 2015 i en el que portem de l’any 2016, han generat nombroses veus en contra. La falta de regulació viària dels vehicles i la progressiva invasió de l’espai públic són els punts més conflictius.
 
El nucli del conflicte
 
Un dels principals nuclis d’afectació és el districte de Ciutat Vella. La imatge d’un trixi (bici taxi) travessant els estrets carrers del Born o un seguit de turistes circulant en patinets elèctrics pel Raval o la Barceloneta és una realitat amb la qual els vianants barcelonins han de conviure. L’Ajuntament ja va anunciar el març d’aquest any una regulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) però la resolució del conflicte no s’ha fet esperar i el Govern de Colau s’ha vist obligat a implantar una mesura provisional a l'estiu.
 
Així doncs, des de aquest dilluns s’ha establert la prohibició dels segways i qualsevol tipus de vehicle de mobilitat personal no homologat al front marítim de la ciutat. Segons l’Ajuntament, l’objectiu és “descongestionar l’espai” i “evitar una pressió excessiva” sobre els veïns i vianants dels barris afectats. Caldrà veure si la mesura provisional és realment efectiva o si, pel contrari, haurem d’esperar a l’ordenança municipal per obtenir un canvi notori: “La normativa serà fàcil d’aplicar en el front marítim però és a la Barceloneta i els barris més turístics on tindrem més problemes de seguretat viària”, assenyala un agent urbà controlant el tram de costa.
 
Afectació a tota la ciutat
 
La guerra entre Ciutat Vella i els segways ha generat un debat ampli que ha sobrepassat fronteres en termes urbans i de transport. En aquest sentit, la nova ordenança pretén crear una regulació per a la totalitat dels vehicles de mobilitat personal (VMP), no només als barris més afectats sinó a tot Barcelona.
 
La conflictivitat sobre la nova ordenança ha entrat a debat a través d’El Pacte per la Mobilitat. L’espai participatiu format pel Govern local i les associacions i entitats afectades en aquest àmbit intenten establir el màxim consens per arrencar aquest nou pas. D’aquesta manera, es valorarà si els nou VMP poden circular per la via pública, i en el cas de fer-ho, a quina velocitat i amb quina normativa es regirant aquests vehicles.
 
La tipologia del transport ha canviat per complet a la ciutat. L’ús de transports elèctrics, malgrat tenir un ús sostenible, no garanteix la seguretat a la via pública i mereix el focus d’atenció actual. El debat ja està servit i les primeres mesures ja estan en curs. La nova ordenança però, és un debat que, malgrat el seu requeriment, necessitarà temps per arribar a bon port.